Boeing ziet af van de ontheffing die het bedrijf had aangevraagd om de 737 MAX 7 snel gecertificeerd te krijgen. Nu dat toch niet lijkt te lukken worden de wijzigingen alsnog doorgevoerd.
Boeing heeft de aanvraag voor een ontheffing ingetrokken die de certificering van het vliegtuig zou hebben versneld, meldt persbureau Reuters. Boeing was eigenlijk van plan om de certificering van de 737 MAX 7 voor het einde van 2023 rond te hebben. De meeste afnemers van het toestel hadden hier echter al langer twijfels bij. Southwest Airlines zei bijvoorbeeld in november dat het pas in april 2024 groen licht verwacht van de Federal Aviation Administration (FAA) voor de kleinste MAX-variant. In de tussentijd zegt de luchtvaartmaatschappij niet langer te verwachten de kleinste variant van de 737 MAX dit jaar aan haar vloot toe te voegen.
Ontheffing
Net zoals bij andere modellen loopt de certificering van de MAX 7 niet op rolletjes. Een vrijstelling voor eisen met betrekking tot de inlaatstructuur van de motorgondel en het de-icingsysteem voor de motoren had het proces echter moeten bespoedigen. Boeing wilde ‘een tijdelijke ontheffing tot 31 mei 2026 om de noodzakelijke ontwerpwijzigingen te ontwikkelen en te certificeren’. Deze aanvraag is nu ingetrokken. Dit betekent dat de certificering van de MAX 7 langer duurt omdat Boeing de aanpassingen moet doen voor de certificering. Hetzelfde zou kunnen gelden voor de MAX 10 als Boeing hier geen ontheffing aanvraagt. De kritiek die de vliegtuigbouwer heeft ontvangen om incidenten met de 737 MAX heeft vast aan het besluit bijgedragen.