Scott Kirby, United-CEO, is naar verluidt op bezoek geweest bij Airbus om te praten over een bestelling voor extra A321neo’s. De maatschappij heeft vrijwel geen vertrouwen meer in de Boeing 737 MAX 10.
United is de launch customer van de 737 MAX 10 en heeft bijna driehonderd exemplaren besteld. Omdat het toestel nog altijd niet is gecertificeerd en daardoor fors is vertraagd, zoekt de luchtvaartmaatschappij naar een alternatief om het gat te vullen. Kirby vloog onlangs naar Toulouse om te praten met de Europese vliegtuigfabrikant. ‘United is in gesprek met Airbus over mogelijke alternatieven voor de MAX 10. Voor zover bekend is er nog geen overeenkomst bereikt’, aldus een bron tegen Reuters.
Hoewel United nog geen MAX 10-bestellingen heeft geannuleerd is de maatschappij ervan overtuigd dat Boeing niet in staat zal zijn om aan de contractuele levertijden te voldoen van de meeste toestellen. De gesprekken tussen de airline en Airbus zouden bij Boeing tot ‘zorgen’ hebben geleid. Het is nog onduidelijk hoe United het gat van de MAX 10 precies wil vullen, aangezien Airbus tot 2030 vrijwel geen beschikbare productieslots heeft. Naar verluidt probeert de fabrikant slots vrij te maken voor de A321neo. Vertegenwoordigers van het bedrijf zouden leasemaatschappijen en airlines persoonlijk bezoeken en hen aanbieden om productieslots op te kopen.
Ryanair
Maandag liet Ryanair weten dat zij de ongewenste 737 MAX 10’s graag overnemen. Het aanbod werd gedaan nadat Kirby tijdens een interview zei dat United een plan gaat opstellen zonder de MAX 10. De gesprekken met Airbus en discussie rond de MAX 10 zijn voortgekomen uit het incident met een 737 MAX 9 van Alaska Airlines, dat ook grote gevolgen had voor United. ‘De stillegging van de MAX 9 was waarschijnlijk de druppel die de emmer voor ons deed overlopen’, aldus de topman.