Boeing maakte zondag bekend dat tientallen 737 MAX-vliegtuigen extra werk moeten ondergaan. Het kan de levering van toestellen vertragen.
Een medewerker van leverancier Spirit Aerosystems, wees het bedrijf vorige week donderdag op een fout in de romp van de 737 MAX. Er waren bij enkele rompdelen twee verkeerd geboorde gaten ontdekt. Volgens Boeing is de fout ‘geen onmiddellijk probleem voor de vliegveiligheid en kunnen alle 737’s veilig blijven opereren’. De fabrikant schat dat ongeveer vijftig niet-geleverde toestellen moeten worden gerepareerd.
Boeing bedankte de werknemer van Spirit Aerosystems die de fout aankaartte. Volgens een woordvoerder van de leverancier werd het probleem ontdekt tijdens een kwaliteitscontrole. Een programma identificeerde een probleem dat niet voldeed aan de technische normen. Boeing is van plan deze week meerdere dagen te besteden aan het repareren van de betreffende machines. De fabrikant liet weten dat leveringen van de MAX daardoor vertraging kunnen oplopen.
FAA
De Federal Aviation Administration (FAA) heeft nog niet gereageerd op de situatie. De luchtvaartautoriteit besloot al eerder dat Boeing de MAX-productie voor onbepaalde tijd moet beperken tot 38 vliegtuigen per maand. ‘Iedere aanvraag voor het uitbreiden van de productie wijzen we af’, aldus de FAA. Zo kan de fabrikant zich focussen op het oplossen van kwaliteitsproblemen.
Incident
Boeing ligt al sinds begin januari onder vuur nadat een 737 MAX 9 van Alaska Airlines vlak na vertrek een deel van de romp verloor. Een deurplug werd uit het toestel gezogen, evenals een stoel. Bij verschillende gebruikers van de MAX 9 werden vervolgens tijdens inspecties losse bouten gevonden. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA besloot daarom het type voorlopig aan de grond te houden. In totaal werden in de VS 171 machines drie weken lang uit dienst gehaald.
Lees ook: MAXimale malaise met Boeing 737 MAX