Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025
  • Achtergrond

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025
  • Editors’ choice

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»‘Engines Turn Or Passengers Swim’, wat is ETOPS?
Achtergrond

‘Engines Turn Or Passengers Swim’, wat is ETOPS?

RedactieDoor Redactie07/02/2024Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Vóór ETOPS waren maatschappijen aangewezen op drie- of viermotorige toestellen als de MD-11 English: Aleksandr MarkinРусский: Александр Маркин, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Op lange vluchten over afgelegen gebieden gelden specifieke regels. Er mogen alleen vliegtuigen vliegen die zogenaamd ETOPS-gecertificeerd zijn. Maar wat is ETOPS precies?

ETOPS staat voor: Extended-Range Twin-engine Operations Performace Standards. Of in het Nederlands: prestatiestandaarden voor tweemotorige vliegtuigen met een vergroot bereik. Deze term en bijbehorende regelgeving hebben gedicteerd hoe vliegtuigen eruit zien sinds de invoering ervan in 1953. Het heeft namelijk te maken met hoe lang een tweemotorig vliegtuig kan blijven doorvliegen na het uitvallen van één motor. De term wordt daarom vaak op informele manier uitgedrukt als: Engines Turn or Passengers Swim.

Vladsinger, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

De 60 minuten regel

In 1953 voerde de Federal Aviation Administration (FAA) de 60-minutenregel in. Deze regel verbood vliegtuigen met twee motoren om verder dan 60 minuten weg te vliegen van een vliegveld. Dit was gebaseerd op de betrouwbaarheid van de zuigermotoren van die tijd. De International Civil Aviation Organization (ICAO) adviseerde in die tijd een maximale uitwijktijd van 90 minuten. Dit advies werd vaak door andere autoriteiten over de wereld overgenomen.

ETOPS

Vanaf 1964 werd er een uitzondering gemaakt voor vliegtuigen met meer dan twee motoren. Dit opende de deur voor de bekende driemotorige toestellen zoals de DC-10, de Lockheed Tristar en de MD-11. Deze vliegtuigen werden ingezet op lange intercontinentale vluchten omdat ze geen rekening hoefden te houden met de 60-minutenregel. Ook viermotorige machines zoals de DC-8 en de Boeing 707 en 747 deden het goed op deze routes. De donkerblauwe vlekken op onderstaande wereldkaart geven aan waar aanvankelijk niet mocht worden gevlogen met tweemotorige toestellen.

60 minuten ETOPS © Great Circle Mapper

Een wel bekende uitspraak die werd gedaan door Jonee Lynn Helms in 1980, toenmalig directeur van de FAA, over een vraag van Boeing over een mogelijke uitzondering voor de nieuwe 767 was:

“It’ll be a cold day in hell before I let twins fly long haul, overwater routes.”

Helms zou eigenlijk de 60-minutenregel al goedgeefs vinden. Toch bewezen de straalmotoren van de nieuwere vliegtuigtypes zich betrouwbaar genoeg. In 1985 verhoogde de FAA de ETOPS-tijd naar 120 minuten. Dit opende een groot aantal deuren voor de twinjets. In 1985 werd de eerste ETOPS-vlucht uitgevoerd met de Boeing 767 van Boston naar Parijs door Trans World Airlines.

120 minuten ETOPS © Great Circle Mapper

ETOPS-180

Na een aantal jaar incidentvrij vliegen met de 120-minutencertificering was het tijd voor de volgende stap. Boeing overtuigde de FAA dat het in staat was een vliegtuig te bouwen dat een ETOPS-rating van 180 minuten aankon. Dit was de 777. Met deze ETOPS-certificering kon bijna over de hele wereld worden gevlogen.

ETOPS 180 minuten © Great Circle Mapper

Ultra long-haul

Met de komst van ultra long-haul vluchten zoals Qantas wil uitvoeren onder Project Sunrise was er een nieuwe stap nodig in ETOPS certificering. De Australische maatschappij wil vluchten uitvoeren van Sydney en Melbourne naar Londen en naar New York. Voorafgaand aan de coronacrisis nam dit plan steeds concretere vormen aan. Zo werden er al testvluchten uitgevoerd tussen Sydney en Londen en New York en is de Airbus A350-1000 geselecteerd voor het uitvoeren van de vluchten. Als gevolg van de coronacrisis koos Qantas ervoor om in mei vorig jaar de plannen voor Project Sunrise voorlopig in de koelkast te zetten.

De Airbus A350-1000 heeft de tot nu toe de hoogste ETOPS certificering ooit op zijn naam staan. Namelijk 370 minuten. Deze certificering bedekt 99,7% van de oppervlakte van de aarde.

ETOPS 370 minuten © Great Circle Mapper

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025Redactie

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025Redactie

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025Netty Buijing
Recent

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025

Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

12/07/2025

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?