Boeing heeft in januari slechts 27 vliegtuigen afgeleverd. Dit betekent een daling van 29% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Boeing verkeert in zwaar weer doordat autoriteiten en klanten druk uitoefenen op de vliegtuigfabrikant na een incident met een 737 MAX 9 van Alaska Airlines.
De Amerikaanse vliegtuigbouwer leverde substantieel minder toestellen af in januari. Het aantal leveringen van de succesvolle 737 MAX daalde tot slechts 25 vliegtuigen na twee solide maanden waarin Boeing meer dan 40 MAX’en afleverde. Hoewel leveringen doorgaans langzamer verlopen in januari, stond de teller in januari 2023 nog op 38 vliegtuigen, waarvan 35 MAX’en.
De zeer slechte maand januari voor Boeing volgde op 369 totale netto-orders in december: een recordmaand voor het bedrijf. Dit succes leek een teken dat luchtvaartmaatschappijen zich hadden hersteld van de pandemie. 2023 werd het beste jaar voor Boeing sinds de problemen in 2019.
Onderzoek Alaska Air
De National Transportation Safety Board (NTSB), die het Alaska Air-incident onderzoekt, zei dat er vier bouten ontbraken die nodig waren om de deurplug op zijn plaats te houden. Hoewel de NTSB niet heeft vastgesteld wie verantwoordelijk was voor de ontbrekende bouten, vertelde Boeing CEO Dave Calhoun eerder deze maand aan investeerders dat Boeing zijn verantwoordelijkheid neemt. ’We hebben het probleem veroorzaakt’, zegt hij.
Weinig hoop
Voorlopig ziet het er niet naar uit dat Boeing zomaar opkrabbelt. Eerder deze maand zei CEO Scott Kirby van United Airlines dat het bedrijf er niet langer op rekent om op korte termijn een van de bestelde 737 Max 10-modellen te ontvangen. Hij beschreef het Alaska Air-incident als de ‘druppel die de emmer deed overlopen’. Southwest Airlines, een andere belangrijke klant van Boeing, zei dat het niet langer rekent op de leveringen die het later dit jaar had gepland van de 737 Max 7