De National Safety Transportation Board (NTSB) publiceerde nieuwe details in het onderzoek naar een incident met een Lufthansa Airbus A319 tijdens de nadering van Schiphol.
In het voorlopige rapport, dat ingezien is door AV Herald, meldt de NTSB dat op een hoogte van 31.500 voet, ongeveer boven Enschede, de eerste generator uitviel. Niet veel later volgde de tweede. Hierdoor werd de Ram Air Turbine (RAT) geactiveerd, een propeller die onder uit de A319 klapt en middels hydraulische druk stroom kan opwekken.
Vluchtdatarecorder tijdelijk onderbroken
Als gevolg van het incident meldt de NTSB dat de vluchtdatarecorder van de A319 vier minuten onderbroken werd. Uiteindelijk slaagden de piloten erin de generatoren weer aan de praat te krijgen waarna de vluchtdatarecorder ook weer in werking trad. De Integrated Drive Generators (IDG) en de twee Generator Control Units (GCU) werden voor het onderzoek uit de A319 verwijderd. Op aanvraag van de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) hielp de NTSB een handje mee.
Het vliegtuig kon na het herstel van de generatoren beginnen met de ILS-nadering en arriveerde uiteindelijk veilig op de Buitenveldertbaan (09/27). De A319 stond vervolgens op Schiphol drie dagen aan de grond alvorens terug te vliegen naar Frankfurt. Daar voerde de machine een geslaagde testvlucht uit waarna deze weer kon worden ingezet.