Ruud Sondag, topman van Schiphol, stopt eind deze maand als CEO van de luchthaven. Dat het vliegveld nog niet hoeft te krimpen, zit hem niet lekker.
Toen Sondag aangesteld werd, zette hij zich ervoor in de band te verbeteren met omwonenden, die zich veelal uitlieten over de geluidsoverlast van vertrekkend en aankomend vliegverkeer. Binnen dat kader pleitte hij voor een krimp van Schiphol. Echter, door druk van de Verenigde Staten en de Europese Commissie is een reductie van het aantal vluchten voorlopig van de baan. Pas in 2025 verwacht Sondag dat een eventuele krimp haar beslag zou kunnen krijgen. ‘Het is teleurstellend voor de omgeving en wij vinden dat, omdat we niets kunnen doen voor die omgeving, ook teleurstellend’, aldus de CEO. Bij de presentatie van de jaarcijfers bij de NOS stelde hij niet te verwachten dat de standpunten van Schiphol veranderen na zijn vertrek.
Rechtszaak op de loer
Door het huidige aantal vliegbewegingen neemt de geluidsoverlast voor omwonenden toe. Een aantal van hen spande dan ook een rechtszaak aan tegen de Staat die te weinig zou hebben gedaan om de geluidshinder van Schiphol tegen te gaan. In maart doet de rechter uitspraak daarover. Een risico voor de luchthaven, zegt Sondag. ‘Het initiatief nemen is belangrijk, sowieso vanuit je eigen motivatie, maar ook als er juridische druk is.’
Plannen van Sondag
Dat initiatief heeft hij in zijn tijd als Schiphol-CEO meermaals proberen te nemen. Sondag zette onder meer in op een nachtsluiting. Hij wenste dat vliegtuigen tussen 0:00 uur en 6:00 uur niet zouden mogen opstijgen, terwijl tussen middernacht en 5:00 niet geland zou mogen worden. Daarnaast toonde hij zich geen voorstander van privéjets en kwam hij met het plan vliegtuigen die veel lawaai produceren te weren.