Eind 2021 crashte een Cirrus SR22 vlak voor de landing in de Verenigde Staten. Nu wordt duidelijk dat een Airbus A320 een grote rol heeft gespeeld bij het ongeluk.
Het fatale incident vond plaats bij Knoxville Airport. De Cirrus, registratie N162AM, naderde gelijktijdig met een Airbus A320 van Allegiant Airlines de luchthaven. De plaatselijke luchtverkeersleiding gaf het kleine toestel de instructie om na de Airbus te landen. Volgens de piloot, die het ongeluk overleefde, voelde de ruimte tussen het commerciële vliegtuig en hem normaal. Vliegen tussen grotere straalvliegtuigen deed hij immers vaker.
Maar tijdens het laatste deel van de nadering, toen de SR22 in het verlengde van de baan vloog, werd het vliegtuig opeens heen en weer werd geschud, aldus de piloot. Zijn passagier vroeg vervolgens naar de oorzaak daarvan. Nog voor de vlieger kon reageren rolde het toestel fors naar links. Hij deed zijn uiterste best om de controle over het vliegtuig terug te krijgen, echter tevergeefs. Als laatste redmiddel zette de passagier, op instructie van de piloot, het Cirrus Airframe Parachute System (CAPS) in. Maar ook dit kon het toestel niet meer redden. De SR22 raakte de grond nog voor de parachute volledig was geactiveerd.
De piloot overleefde de crash. Zijn passagier overleed later aan zijn verwondingen. De NTSB maakt nu bekend dat de zogturbulentie van de A320 de crash heeft veroorzaakt. Daarbij kwam ook dat de luchtverkeersleiding geen waarschuwing voor de turbulentie had afgegeven.
Zogturbulentie
Zogturbulentie, ook wel wake turbulence genoemd, ontstaat achter beide winglets van een vliegtuig. Het zijn tegengesteld draaiende luchtwervelingen. Hoe zwaarder een vliegtuig is, hoe groter de zogturbulentie. In de lucht moet dan ook gepaste afstand tussen toestellen gehouden worden.