Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025

    KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

    17/06/2025

    Bijzonder: vier luchtmacht-Alouettes op een rij | Foto’s

    15/06/2025

    ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in?

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Vliegtuigen»Airbus»Airbus A320 veroorzaakte vliegtuigcrash
Airbus

Airbus A320 veroorzaakte vliegtuigcrash

RedactieDoor Redactie20/02/2024Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Een Cirrus na activering van het CAPS-systeem © NASA
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Eind 2021 crashte een Cirrus SR22 vlak voor de landing in de Verenigde Staten. Nu wordt duidelijk dat een Airbus A320 een grote rol heeft gespeeld bij het ongeluk.

Het fatale incident vond plaats bij Knoxville Airport. De Cirrus, registratie N162AM, naderde gelijktijdig met een Airbus A320 van Allegiant Airlines de luchthaven. De plaatselijke luchtverkeersleiding gaf het kleine toestel de instructie om na de Airbus te landen. Volgens de piloot, die het ongeluk overleefde, voelde de ruimte tussen het commerciële vliegtuig en hem normaal. Vliegen tussen grotere straalvliegtuigen deed hij immers vaker.

Maar tijdens het laatste deel van de nadering, toen de SR22 in het verlengde van de baan vloog, werd het vliegtuig opeens heen en weer werd geschud, aldus de piloot. Zijn passagier vroeg vervolgens naar de oorzaak daarvan. Nog voor de vlieger kon reageren rolde het toestel fors naar links. Hij deed zijn uiterste best om de controle over het vliegtuig terug te krijgen, echter tevergeefs. Als laatste redmiddel zette de passagier, op instructie van de piloot, het Cirrus Airframe Parachute System (CAPS) in. Maar ook dit kon het toestel niet meer redden. De SR22 raakte de grond nog voor de parachute volledig was geactiveerd.

De piloot overleefde de crash. Zijn passagier overleed later aan zijn verwondingen. De NTSB maakt nu bekend dat de zogturbulentie van de A320 de crash heeft veroorzaakt. Daarbij kwam ook dat de luchtverkeersleiding geen waarschuwing voor de turbulentie had afgegeven.

Zogturbulentie

Zogturbulentie, ook wel wake turbulence genoemd, ontstaat achter beide winglets van een vliegtuig. Het zijn tegengesteld draaiende luchtwervelingen. Hoe zwaarder een vliegtuig is, hoe groter de zogturbulentie. In de lucht moet dan ook gepaste afstand tussen toestellen gehouden worden.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airbus Airbus A320 Allegiant Cirrus Crash Turbulentie
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Nederlandse repatriëringsvlucht blijft uit

17/06/2025Redactie

Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

17/06/2025Redactie

KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

17/06/2025Redactie
Recent

Nederlandse repatriëringsvlucht blijft uit

17/06/2025

Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

17/06/2025

KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

17/06/2025
Populair

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?