De wegen van Ed Clark, het hoofd achter het Boeing 737 MAX-programma, en de Amerikaanse vliegtuigbouwer scheiden met onmiddellijke ingang.
Het ontslag volgt nadat de National Transportation Safety Board (NTSB) het eerste rapport uitbracht naar aanleiding van de deur die losschoot van een 737 MAX van Alaska Airlines. Stan Deal, leidinggevende van de afdeling commerciële vliegtuigen, schrijft in een bericht aan de Boeing-medewerkers, die ingezien is door The Guardian: ‘Clark verlaat Boeing na bijna achttien jaar met mijn en onze diepste dankbaarheid voor zijn vele belangrijke bijdragen.’ De leidinggevende wenst de man achter het 737 MAX-programma de ‘allerbeste wensen’. Clark, die sinds 2021 als hoofd achter dit programma functioneerde en eerder werkzaam was als hoofdingenieur en -monteur van de 737 MAX, wordt vervangen door Katie Ringgold, vice-president van de 737 Delivery Operations. Daarnaast creëerde Boeing de nieuwe functie van senior vice-president BCA Quality die ingevuld wordt door Elizabeth Lund.
Donkere wolken boven Seattle
Begin dit jaar verloor een 737 MAX 9 van Alaska Airlines vlak na vertrek vanuit Portland een deur. Het toestel keerde veilig terug, maar daarna werd een groot deel van dit type vliegtuig aan de grond gehouden. In het eerste rapport van de NTSB stond dat de vier bouten ontbraken die de deur op zijn plaats moesten houden. Ook andere luchtvaartmaatschappijen troffen dit mankement in hun 737 MAX-vliegtuigen aan. Uiteindelijk maakte een groot aantal machines hun rentree in het luchtruim, maar de donkere wolken boven Seattle zijn daarmee nog niet verdwenen. David Calhoun, CEO van de vliegtuigbouwer, eiste de verantwoordelijkheid voor het incident op en zegt dat Boeing aan de gang moet met het terugwinnen van het vertrouwen van toezichthouders en luchtvaartmaatschappijen.