Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

    19/06/2025

    Mogelijk hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport

    19/06/2025

    Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

    19/06/2025

    Kandidaat-voorzitter FAA blijkt neppiloot

    18/06/2025

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Piloten en Crew»Mijn eerste intercontinentale reis als KLM-stewardess | Column
Piloten en Crew

Mijn eerste intercontinentale reis als KLM-stewardess | Column

Netty BuijingDoor Netty Buijing24/02/2024Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Steve Fitzgerald (GFDL 1.2 or GFDL 1.2), via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In de zomer van 1968 vond ik op de deurmat een indelingskaartje met daarop mijn allereerste intercontinentale reis bij KLM. Een vlucht met de DC-8-63 naar Montreal, Canada, met één dag overstaan en dan weer terug.

Vol verwachting meldde ik me aan op het bemanningscentrum, heel benieuwd uit welke personen mijn crew zou bestaan. Uiteraard kende ik niemand, daar vloog ik nog te kort voor. Omdat de vlucht een paar uur vertraging had opgelopen, werden we uitgenodigd in het restaurant van Schiphol te lunchen. Daar kon ik mijn medereisgenoten goed bestuderen.

Tegenover me zat de ‘Royal Class-stewardess’, de meest seniore stewardess aan boord. Ze zag er nogal opvallend uit met een haardracht, waarvan ik zeker wist dat die officieel niet was toegestaan. De regels bij KLM waren dat je herkenbaar moest zijn als stewardess. Dat betekende dat je niet alleen altijd je hoedje moest opzetten naar het vliegtuig en erbij vandaan, maar ook in geval we een noodlanding zouden moeten maken: het hoedje onderscheidde je van de rest van de mensen. Ik zou wel eens willen zien hoe op deze hoog opgestoken haren het hoedje zou balanceren als een notendop op een bruidstaart!

Later vroeg ik haar hoeveel tijd het kostte haar haren zo hoog opgestapeld te krijgen. Ze antwoordde dat ze er drie uur mee bezig was geweest. Zo draaide ze haar lange haar om grove krulspelden die ze er gewoon in liet zitten. ‘Maar hoe doe je dat dan als je moet vliegen, sta je dan eerder op?’, vroeg ik nieuwsgierig. ‘Welnee’, zei ze. ‘Ik slaap rechtop in mijn bed, zodat het gewoon dagenlang kan blijven zitten.”

Verder droeg ze een nogal opvallende make-up. Laten we zeggen dat ze op haar gezicht zeer levendige kleuren gebruikt had en haar nagels waren felrood gelakt. Dat viel des te meer op omdat ze die nog verder accentueerde door aan iedere vinger ringen te dragen. Tijdens de lunch sprak ze met één van de bemanningsleden over ‘Willink’ en over andere schilders, die ze kennelijk goed kende. Ze heette Mathilde de Doelder.

Aan boord moesten we hard werken en spraken we elkaar niet zoveel. De purser zei dat ze misschien niet helemaal voldeed aan de KLM-normen, maar dat ze heel lief was voor de passagiers. Hij vertelde me later met een duidelijk genoegen dat ze een keer, tijdens een nachtstop in Teheran, met zes mannen op stap was geweest en dat ze toen een jurk had gedragen met een bolero er overheen. Op een gegeven moment zei ze dat ze het warm had en dat ze die laatste wilde uittrekken. De captain was heel galant opgestaan om haar jasje aan te nemen. Tot grote consternatie van de KLM’ers en de Iraanse mannen, was ze onder het jasje ‘topless’. Het was in ieder geval zeker dat ze toen ieders aandacht had!

In Montreal aangekomen vroeg de captain of ik het leuk vond de volgende dag een tochtje te maken met de auto. Hij had Mathilde ook gevraagd en die had toegezegd mee te gaan. Echter kwam ze de volgende dag niet opdagen, ze had hoofdpijn of iets dergelijks. Jammer.
Dat was de enige keer dat ik haar gezien heb als KLM-stewardess.

Een paar jaar later zou ik haar nog één keer tegen komen in het Concertgebouw van Amsterdam. Ze was gekleed in één van de beroemde Fong Leng-creaties en in haar slipstream liepen een paar jonge mannen.

Mathilde, wie had dat ooit gedacht, dat je nog eens beroemd zou worden ?

Meer van Netty Buijing


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Column Column Netty KLM stewardess
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Netty Buijing

Columniste. Netty vloog 21 jaar lang als stewardess en later als purser bij KLM, tussen 1968 en 1989. Voordat KLM haar een blauw hart gaf werkte ze enkele jaren bij de NS, en tussen het vliegen door studeerde Netty sociologie aan de Rijksuniversiteit van Utrecht.

Gerelateerde Artikelen

KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

19/06/2025Redactie

KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

18/06/2025Redactie

Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

17/06/2025Redactie
Recent

KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

19/06/2025

Mogelijk hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Brussels Airport

19/06/2025

Embraer krijgt recordorder uit Amerika

19/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?