Over twee weken voert de Boeing 767 bij Condor haar laatste commerciële vlucht uit. Het vertrek van het type markeert het einde van een tijdperk.
De laatste vlucht, DE2185 vanaf Havana, komt dinsdag 12 maart aan op de luchthaven van Frankfurt. De vlucht wordt uitgevoerd door een Boeing 767-300ER, registratie D-ABUK. Eind maart wordt het toestel, evenals de tweede nog actieve Condor 767, teruggeleverd aan de leasemaatschappij. Het is nog onduidelijk wat er daarna met de vliegtuigen gaat gebeuren. De afgelopen jaren werden de meeste Condor 767’s omgebouwd tot vrachttoestelen.
De Boeing 767 werd in 1991 bij Condor geïntroduceerd en was niet alleen geliefd bij een groot deel van het personeel, maar ook bij passagiers en luchtvaartliefhebbers. Door de jaren heen vlogen vijftien 767’s voor de maatschappij. De machines zijn langzaam vervangen door Airbus A330-200’s en -900 Neo’s. De airline wil uiteindelijk vanaf 2025 uitsluitend met vliegtuigen van Airbus vliegen. Dat betekent ook dat de negen 757-300’s van de maatschappij binnen een jaar met pensioen gaan.
Airlines
Er blijven niet veel luchtvaartmaatschappijen in Europa over die passagiersvluchten uitvoeren met de Boeing 767. Icelandair beschikt nog over vier machines die voor dat doeleinde worden ingezet. Die zijn met enige regelmaat ook te zien op Schiphol. Verder beschikt EuroAtlantic Airways over drie exemplaren. De machines worden doorgaans verhuurd aan andere maatschappijen of organisaties. Tot slot vliegt TUI fly Nederland ook nog met één 767, de PH-OYJ. Het is vooralsnog onduidelijk hoelang deze machine nog voor TUI blijft vliegen.