Een panel van experts dat het veiligheidsmanagement bij Boeing beoordeelt concludeert dat er op dat gebied een ‘kloof’ bestaat tussen het hogere management van de vliegtuigfabrikant en de werknemers.
Een panel dat in opdracht van het Amerikaanse Congres onderzoek deed naar twee dodelijke crashes met Boeing 737 MAX-toestellen in 2018 en 2019 waarbij 346 mensen omkwamen komt met een harde conclusie. De experts bekritiseren de veiligheidscultuur van Boeing op verschillende fronten en constateren dat er een ‘gebrek aan bewustzijn van veiligheidsgerelateerde maatstaven op alle niveaus van de organisatie’ bestaat.
Angst voor het doen van veiligheidsmeldingen
Het panel noemde verschillende problemen die zich de afgelopen jaren hebben voorgedaan bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer en spreekt van ernstige kwaliteitsproblemen. Deze problemen ‘versterkten de zorgen van het expertpanel dat de veiligheidsgerelateerde maatregelen niet worden geïmplementeerd in de gehele Boeing-organisatie’, aldus het rapport. Boeing-medewerkers zouden hebben geaarzeld om problemen te melden en zich zorgen maken over represailles vanwege de manier waarop het meldingsproces was opgezet. Er zou überhaupt geen duidelijk systeem bestaan voor het melden van problemen en het bijhouden van deze dossiers. Om hierop actie te ondernemen verwacht het panel dat Boeing snel met een actieplan komt. De veiligheidscultuur van het bedrijf wordt al jaren bekritiseerd. ‘Het Amerikaanse vliegend publiek en de Boeing-werknemers verdienen een cultuur van leiderschap bij Boeing die veiligheid boven winst plaatst’, zei bijvoorbeeld Maria Cantwell, voorzitter van de Senate Commerce Committee.
Boeing heeft aangegeven het werk van het panel te waarderen. ‘We hebben belangrijke stappen ondernomen om een veiligheidscultuur te bevorderen die alle werknemers aanmoedigt om hun stem te laten horen. Maar er is meer werk te doen’, aldus het bedrijf.