Transavia vliegt sinds deze maand tussen Eindhoven Airport en Oslo, de hoofdstad van Noorwegen. Brainportregio wil dat de luchthaven nog meer bestemmingen toevoegt.
Brainport is een samenwerking tussen gemeenten en verschillende technologische bedrijven in Zuidoost-Brabant. Die ondernemingen zetten zich in innovaties door te voeren die dienen bij te dragen aan de energietransitie, het verbeteren van de zorg en slimme en tevens groene mobiliteit. De regio trekt dan ook veel internationale studenten aan van over heel de wereld. Momenteel is Eindhoven Airport, na de verbinding naar Noorwegen die Transavia introduceerde, verbonden met meer dan 80 bestemmingen. De landen variëren van het Verenigd Koninkrijk tot Spanje en van Italië tot Turkije.
Uitbreiding netwerk
Maar de Brainportregio wil meer. De Noord-Brabantse luchthaven geeft aan dat er nog een behoorlijk aantal steden op het wensenlijstje staan. ‘In totaal telt deze lijst twintig bestemmingen. Het gaat onder meer om München, Zurich, Genève, Berlijn en Stockholm’, aldus het vliegveld in het Eindhovens Dagblad. Concrete plannen, bijvoorbeeld welke luchtvaartmaatschappij die route(s) wil en kan uitvoeren, is nog niet bekend. Datzelfde geldt voor de mogelijke aanvangsdatum.
Niet meer vliegbewegingen
Behalve Transavia maken eveneens luchtvaartmaatschappijen als Corendon, Ryanair, Pegasus en Wizzair gebruik van Eindhoven Airport. Het is vol, al laat de luchthaven weten dat een mogelijke uitbreiding van het netwerk de maximale capaciteit niet zal overschrijden. ‘Het optimaliseren van het bestemmingennetwerk van Eindhoven Airport ligt binnen het bestaande maximaal toegestane aantal vliegbewegingen. Er worden geen nieuwe slots uitgegeven’, zegt het vliegveld. Eindhoven Airport liet eerder weten dat vanaf 2026 en 2027 jaarlijks maximaal 40.500 vliegbewegingen mogen plaatsvinden en dat de geluidsoverlast in 2030 met 30 procent verlaagd moet zijn.