Een Airbus A320 van Qatar Airways en een Boeing 777-300 van Etihad Airways dreigden elkaar te dicht te naderen boven de Arabische Zee.
Het incident deed zich voor in de nacht van 10 op 11 februari lokale tijd. De A320, registratie A7-AHP, vertrok 1:45 uur als QR670 vanuit Doha (Qatar) op weg naar Male op de Malediven. Een aantal uur eerder steeg de 777, registratie A6-ETP, op vanuit het Australische Sydney in de richting van Abu Dhabi, een stad in de Verenigde Arabische Emiraten. Het toestel stond te boek als EY455.
Afwijken van route
De A320 bevond zich op FL350 en kreeg toestemming te dalen naar FL330. Tegelijkertijd bevond de 777 zich op FL340. Terwijl het toestel van Qatar Airways daalde, ontvingen de Etihad-piloten volgens AV Herald een melding van het Traffic collision avoidance system (TCAS). Dit betreft een systeem ter voorkoming van botsingen in de lucht. Het functioneert autonoom, los van de luchtverkeersleiding en navigatiesystemen aan boord. TCAS kent twee opeenvolgende waarschuwingen, een ‘traffic advisory’ en een ‘resolution advisory’. Afhankelijk van de afstand die beide vliegtuigen tot elkaar hebben in tijd, wordt een van deze twee waarschuwingen geactiveerd. In het geval van de A320 en de 777 gingen ze te dichtbij elkaar in de buurt komen. De 777-bemanning gaf gehoor aan de melding en klom naar FL343. Tegelijkertijd versnelden de A320-piloten de afdaling. Uiteindelijk konden de beide machines elkaar veilig passeren en zetten ze hun vluchten veilig voort naar hun bestemmingen.
Onderzoek naar incident
De 777 arriveerde uiteindelijk iets na vijven veilig op de luchthaven van Abu Dhabi; de A320 landde na vier uur in Male. Ondanks dat krijgt het incident een staartje. De Accident Investigation Bureau (AIB) van Oman bestempelde het incident als ‘ernstig’ en opende een onderzoek naar het incident.