Virgin Australia Regional Airlines is op zoek naar een geschikt vliegtuigtype waar ze haar laatste Fokker 100’s mee kan vervangen.
‘We hebben het potentiële vervangende vliegtuig voor onze Fokker 100’s beperkt tot de Embraer E190-E2 of de Airbus A220-100. Dit zijn vliegtuigen die superieure prestaties leveren in vergelijking met de F100, een lager brandstofverbruik en uitstoot’, aldus Nathan Miller, general manager bij Virgin Australia Regional Airlines. In het verleden keek de maatschappij ook naar de Boeing 737-700 als vervanger voor de Fokker. Dat toestel bleek ongeschikt, omdat sommige luchthavens te klein zijn om een 737 te kunnen ontvangen.
De regionale tak van Virgin Australia beschikt momenteel nog over vier Fokker 100’s. De toestellen hebben een gemiddelde leeftijd van bijna 32 jaar. Daarnaast vliegt de airline met zeven Airbus A320’s, met een gemiddelde leeftijd van ruim zestien jaar. De maatschappij wil al vanaf 2025 nieuwe vliegtuigen op haar routes introduceren.
Europa
In december kwam er een eind aan de Fokker 100 in Europese dienst. Carpatair nam toen afscheid van haar laatste F100. Het vliegtuig, met registratie YR-FKB, vertrok naar Woensdrecht voor overdracht aan een anonieme koper. In Australië wordt er daarentegen nog altijd veel gevlogen met de Fokker 70 en 100. De grootste gebruikers zijn QantasLink, met zestien F100’s en Alliance Airlines, met maar liefst 25 F100’s en veertien F70’s.