Na ruim twee jaar was het dinsdagmiddag eindelijk zover: de Airbus A320 die voormalig voor Aeroflot vloog is van Schiphol vertrokken.
Omstreeks 13.20 uur taxiede de Airbus, registratie VP-BAC, weg van het platform op Schiphol-Oost, waar het vliegtuig sinds enkele maanden geparkeerd stond. Daar onderging het vliegtuig de afgelopen weken enkele checks. Ook werd er nog het een en ander aan papierwerk afgerond. De A320 is inmiddels onderweg van Amsterdam naar Tashkent, Oezbekistan. Het toestel zal vanuit daar waarschijnlijk doorvliegen naar China om daar verder opgeknapt te worden. Volgens CH-Aviation is het Chinese CMB Financial Leasing de nieuwe eigenaar van het toestel.
De Airbus werd op 27 februari 2022, kort na de Russische inval in Oekraïne, op Schiphol aan de ketting gelegd nadat die daar landde na een vlucht vanuit Moskou. Het was eigenlijk de bedoeling dat het vliegtuig die dag op Düsseldorf zou landen, maar tijdens de vlucht sloot Duitsland het luchtruim voor Russische vliegtuigen. De machine week daarom uit naar Amsterdam, maar voordat die weer kon vertrekken ging het luchtruim van de gehele Europese Unie dicht voor Russische toestellen. Zodoende kwam de VP-BAC lange tijd vast te staan op de Nederlandse luchthaven.
De A320 is in eigendom van de Ierse leasemaatschappij GTLK Europe, een dochterbedrijf van het Russische staatsbedrijf GTLK State Transport Leasing. De Ierse tak van het bedrijf wordt te midden van een juridische procedure momenteel geliquideerd, waarvan de verkoop van de VP-BAC verkocht een onderdeel is. In september 2023 gaf minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat daarom groen licht voor het oplappen van de A320. Er was inmiddels voldoende aangetoond dat de leasemaatschappij waartoe de VP-BAC behoorde, geen banden meer heeft met Rusland en dat het toestel van de EU-sanctielijst met Russische vliegtuigen gehaald kon worden. In november werd de machine naar Schiphol-Oost verplaatst, waar de afgelopen maanden de nodige werkzaamheden en motortests zijn verricht.