Het tijdelijk parkeren van Airbus A380’s heeft bij meerdere jumbo’s gezorgd voor kleine scheuren in de vleugels. EASA roept gebruikers van het type op inspecties uit te voeren.
Het EASA heeft een nieuwe richtlijn voorgesteld voor Airbus A380-gebruikers om de vleugels van bepaalde toestellen uitvoerig te inspecteren. Verschillende operators en onderhoudsbedrijven ontdekten onverwachte scheuren in de ribben van de vleugels. Het is belangrijk dat dit soort scheuren zo snel mogelijk worden ontdekt en gerepareerd, omdat het anders de structurele integriteit van de component kan verminderen.
Uit onderzoek is gebleken dat het parkeren van de vliegtuigen in bepaalde omstandigheden invloed heeft gehad op de vleugels. EASA merkte op dat de ernst van de scheuren in de vleugel een duidelijke correlatie vertoont met de tijd die een vliegtuig op de grond heeft doorgebracht, geparkeerd of opgeslagen, onder zware omgevingsomstandigheden. De maatregel geldt overigens niet voor alle superjumbo’s. Volgens EASA moeten toestellen met een constructienummer tussen 003 en 109, met enkele uitzonderingen daargelaten, worden geïnspecteerd.
Oproep
Het is niet de eerste keer dat EASA gebruikers van de A380 aanbeveelt om toestellen te inspecteren op scheuren in de vleugels. De oproep die het bureau in 2019 deed gold voor dertig vliegtuigen. EASA benoemde toen dertig specifieke onderdelen die onderzocht moesten worden.