Wat hebben de op Teuge gevestigde elektrische vliegschool E-Flight en de Duitse vliegtuigbouwer Flight Design, dat lichte vliegtuigen met een verbrandingsmotor produceert, met elkaar gemeen? Op het eerste gezicht weinig, maar schijn bedriegt.
De missie van E-Flight reikt verder dan alleen elektrisch vliegen. Zo heeft men op Teuge Airport flinke stappen gezet op het gebied van laadinfrastructuur, de bouw van een Pipistrel flight simulator en verduurzaming van de grote E-Deck-hangar met 520 zonnepanelen. Daar is nu het dealerschap van Flight Design-vliegtuigen bij gekomen. Deze fabrikant uit Hörselberg-Hainich in de Duitse deelstaat Thüringen timmert flink aan de weg met zeer zuinige toestellen, die vliegen op fossiele brandstoffen. De Duitsers compenseren de CO2-uitstoot van alle nieuwe Flight Design-vliegtuigen vanaf de eerste motorstart tot de revisie van de motor bij 2.000 uur. Bovendien staat er een elektrische variant op stapel.
Samenwerking
Reden genoeg voor E-Flight om een samenwerking aan te gaan met onze oosterburen. De vliegschool deed een voorbestelling van 21 vliegtuigen van het type F2, F2e en F4. De toestellen zijn primair bedoeld voor de verkoop aan vliegscholen en vliegclubs. Maar E-Flight gaat ook zelf met een Flight Design F2 vliegen voor de langere navigatievluchten, die nog niet elektrisch kunnen worden uitgevoerd. De Pipistrel Virus van E-Flight kan dan verkocht worden. Op 29 februari en 1 maart konden belangstellenden en vertegenwoordigers van de media kennis maken met de F2 op de Gelderse luchthaven. De aanwezige D-EXDK is het derde prototype.
Zuinigheid
Volgens E-Flight-oprichter Evert-Jan Feld blinkt de Flight Design F2 uit op het gebied van robuustheid, veiligheid en zuinigheid: ‘Je zou het niet meteen niet zeggen, maar de F2 is breder dan een Cessna 172. Het toestel heeft een lage instap en er is veel ruimte achter de stoelen voor veertig kilogram bagage. Het lichte vliegtuig kan niet spinnen en stallen en vliegt eigenlijk te stabiel voor een vliegschool. De safety-features kunnen gelukkig uitgezet worden. De F2 is te koop vanaf 233.900 euro. Voor de IFR-versie betaal je 285.000 euro. De elektrische variant van de F2 heeft al gevlogen en wordt doorontwikkeld op basis van de wat grotere F4. Dit is een vierzitter. De achterste stoelen gaan eruit om plaats te maken voor batterijen. Dat resulteert in een vliegtijd van 144 minuten.’
Lees ook: ‘Een vliegend feestje | Flight Report’ – Up in the Sky