Een Boeing 737-900 van KLM had naar verluidt te weinig brandstof aan boord op weg naar Schiphol. Ook de flaps van het toestel zouden vast zijn komen te zitten. Hulpdiensten werden massaal opgetrommeld.
Het toestel, registratie PH-BXS, vertrok eergisteren (vrijdag) 10:00 uur Nederlandse tijd vanuit Manchester (Verenigd Koninkrijk). Na ongeveer een uur te hebben gevlogen lijnde de 737 op voor de Buitenveldertbaan. Echter, om een nog onbekende reden maakte het vliegtuig een doorstart waarna afgebogen werd richting Amsterdam om vervolgens opnieuw op te lijnen voor dezelfde landingsbaan.
Mogelijk brandstoftekort
Op weg naar die baan maakte de piloot volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio een melding van brandstoftekort. Een zegsman van Schiphol bevestigt de situatie. ‘De piloot had een melding gemaakt, maar het toestel is inmiddels geland en staat veilig aan de gate’, aldus de woordvoerder van de luchthaven bij NH Nieuws. De luchtverkeersleiding laat desgevraagd weten niet te kunnen bevestigen dat er sprake was van een brandstoftekort.
Incident! KLM Boeing 737. Pilot declares an emergency: Mayday Mayday Mayday.
Flap overspeed. Remain stuck.
Fuel is running low. ⛽️
Fuel computations out of whack.
Listen to @schiphol ATC
KL1074 pic.twitter.com/QltM6xQVya— Menno Swart (@MennoSwart) March 15, 2024
Alsnog naar Buitenveldertbaan
De 737 arriveerde uiteindelijk 13:20 uur op de Buitenveldertbaan, een halfuur later dan volgens de planning. Uit gegevens van Flightradar24 blijkt dat de machine zonder te hoeven stoppen voor de hulpdiensten naar de D-gates taxiede. De woordvoerder van Schiphol zegt dat na de landing vlug afgeschaald werd. De 737 hervatte diezelfde dag pas 22:45 uur haar operaties met een vlucht vanaf Schiphol in de richting van het Schotse Edinburgh.
Eindelijk terug: schaalmodel van de gloednieuwe Transavia A321neo
Nu te pre-orderen in de webshop! Let op: limited edition.