De CEO van Ryanair heeft kenbaar gemaakt een bestelling te willen plaatsen voor enkele tientallen Airbus A320’s. De toestellen zullen worden ondergebracht bij dochteronderneming Lauda Europe. De Airbussen worden niet alleen gebruikt ter vervanging van oudere exemplaren, maar ook om de vloot significant te laten groeien.
Michael O’Leary, CEO van de Ryanair Groep, liet op de Airlines for Europe Top in Brussel weten dat hij de huidige vloot van Lauda Europe wil uitbreiden tot vijftig A320 toestellen. Op dit moment vliegt de Oostenrijkse dochteronderneming al met 27 A320’s. Het zou volgens O’Leary dan ook beter zijn om haar met dezelfde soort toestellen te laten groeien.
Ryanair staat bekend om de uniforme Boeing 737 vloot. Zo bespaart ze kosten op reserveonderdelen, training van de bemanning en onderhoud. Echter, de maatschappij bezit ook nog verschillende dochterondernemingen als Malta Air, Buzz en Lauda Europe.
Lauda Europe vliegt nu met 27 A320’s, waarvan enkele worden geleased. Volgens O’Leary lopen deze leasecontracten in 2028 en 2029 af. Airbus kan echter nog geen nieuwe toestellen leveren aan de Ryanair Group. De eerste toestellen kunnen op zijn vroegst in 2030 geleverd worden wegens een lange lijst aan A320 bestellingen vanuit andere maatschappijen. O’Leary hoopt daarom de leasecontracten te kunnen verlengen.
‘Ik zou een groter aantal Airbussen in de vloot willen hebben maar ik kan ze op dit moment niet krijgen. Als het mij niet lukt deze te vervangen voor 2028 wanneer wij de geleasede toestellen moeten inleveren, zal ik ze tijdelijk vervangen met 737’s’, aldus ‘O Leary.
De A320’s kwamen met de overname van Lauda Europe bij de Ryanair Groep terecht. Toch gaat het tegen het beleid van Ryanair in. O’Leary wil ze echter niet vervangen met 737’s aangezien dit een extra kostenpost zou zijn voor de maatschappij. De bemanning zou immers opnieuw getraind moeten worden. Lauda Europe blijft dus met Airbus A320’s vliegen.