Als de nachtsluiting van Schiphol doorgang gaat vinden, zullen de vliegtickets van luchtvaartmaatschappijen volgens Joris Melkert, luchtvaartdeskundige aan de TU Delft, duurder worden.
Maatschappijen die inzetten op vakantievluchten, waaronder Corendon, TUI en Transavia, zullen het hardst getroffen worden. Zij laten hun vliegtuigen voor 6:00 uur, het tijdstip dat de nachtsluiting voor het vertrekkende vliegverkeer vanaf vermoedelijk volgend jaar maart eindigt, opstijgen. ’s Middags keren de machines terug om nog een vlucht uit te voeren en in de avond maken ze zich klaar voor de ‘derde slag’. Die eindigt laat in avond en geregeld aan het begin van de nacht. Volgens het 8-puntenplan van Schiphol, waarin gepleit wordt voor een nachtsluiting voor aankomende vliegtuigen tussen 0:00 en 5:00 en voor vertrekkende van 0:00 tot 6:00 uur, wordt niet meer laat in de avond geland en vroeg vertrokken, met alle gevolgen (voor de reiziger) van dien. ‘Als je heel vroeg begint en laat eindigt, dan kan je drie rotaties op een dag doen. Als dat niet meer mag, dan blijven er nog maar twee of drie kortere rotaties over. Dat betekent dat er minder inkomsten zijn en de ticketprijs omhoog zal gaan’, aldus Melkert in gesprek met BNR.
Winnaars en verliezers
Voor omwonenden, die zich eerder verzetten tegen de geluidsoverlast van passerende vliegtuigen, komt er ’s nachts rust. Melkert noemt hen dan ook de ‘winnaars’ van de discussie. ‘Maar degenen die gebruik maken van die nachtslots, dat zijn vaak de vrachtvluchten en de low cost-luchtvaartmaatschappijen’, zegt de luchtvaartdeskundige. Dat zijn dan ook de verliezers. Melkert verwacht dat dit, net zoals de beoogde krimp van Schiphol naar jaarlijks 440.000 vluchten, mogelijk een staartje kan krijgen. ‘De vrachtmaatschappijen hebben zich al gemeld om uitzonderingen te bedingen’, zegt hij.