Precies vandaag, maar dan in 1945, werd de Yokosuka ‘Ohka’ voor het eerst ingezet. Gelukkig werd het vliegtuigje geen succes. Want slechts één keer in de geschiedenis werd een toestel ontworpen waarbij het pertinent níet te bedoeling was dat de piloot de vlucht zou overleven. De cockpit werd zelfs voor de vlucht dichtgeschroefd. Een dedicated suïcidaal voertuig, dus. Sta daar maar eens even bij stil!
Zelfs de Duitsers, die net als de Japanners aan het eind van de oorlog normale vliegtuigen suïcidaal inzettten, zij het lang niet in dezelfde mate, schrokken terug van dit concept.
Het idee was om de Ohka, hangend onder een groter toestel in de buurt van vijandelijke schepen te brengen, en daar los te laten. De piloot moest dan zwevend zijn doel zoeken, vervolgens een drietal vaste-brandstof-raketten tot ontbranding brengen, en vooral goed mikken. De snelheden die bereikt konden worden waren fenomenaal; tot negenhonderd kilometer per uur.
In de praktijk kwam er weinig van het maffe concept terecht, omdat het al-met-al toch een knap ingewikkelde operatie was.
In musea wereldwijd staan er nog een stuk of tien Japanse Ohka’s. Om lekker bij te griezelen, maar officieel natuurlijk als ‘waarschuwing voor volgende generaties’.
Info: Han Gerritsen
Foto: Goof Bakker / Yanks Air Museum, Chino Ca.