Brussels Airport kan tijdens de piekweken van de komende zomer bijna een maand niet beschikken over de ‘dwarsliggende’ landingsbaan 01/19.
Vanaf 7 augustus tot 1 september dit jaar kunnen vliegtuigen als gevolg van renovatiewerkzaamheden geen gebruik maken van die baan. In een verklaring laat Brussels Airport Traffic Control (BATC), de informatieverstrekker over het luchtverkeer van en naar de Belgische luchthaven, weten dat het asfalt vervangen moet worden ‘om de goede staat en de veiligheid van de baan te garanderen’. De werkzaamheden worden tussen 5:00 en 23:00 uur uitgevoerd.
Twee start- en landingsbanen beschikbaar
Op Belgische luchthaven worden voornamelijk voor zowel het aankomende als vertrekkende verkeer de landingsbanen 07L/25R, de meest noordelijke baan, en 07R/25L, de zuidelijke baan, frequent gebruikt. De ene kent een lengte van iets meer dan 3.600 meter, terwijl die andere circa 3.200 meter lang is. De startbaan die tijdelijk buiten gebruik gesteld wordt, is de minst lange start- en landingsbaan en heeft een lengte van 2.987 meter.
Impact tijdens sluiting
Ondanks dat ondervindt het vliegverkeer op Brussels Airport komende zomer hinder van de tijdelijke sluiting: de baan kruist zowel 07L/25R als 07R/25L en ligt overdwars. Het Preferential Runway System (PRS) kan daardoor niet altijd gebruikt worden. Dit systeem zorgt ervoor dat op bepaalde tijdstippen van de dag aan bepaalde voorwaarden moet worden voldaan. De Belgische federale overheid heeft wegens milieuredenen PRS in het leven geroepen. Welke baan gebruikt wordt, wordt bepaald door de luchtverkeersleidingsdienst Skeyes en is gebaseerd op de beschikbaarheid van de banen, evenals de weersomstandigheden. Op de website van BATC.be wordt aangekondigd welke banen op het desbetreffende moment in gebruik zijn. Daarbij worden de windcondities en de potentiële impact van het vliegverkeer nader toegelicht.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.