Slechts één gemeente is voor een nieuwe aanvliegroute van Schiphol; zeventien zijn tegen en zeven zijn vooralsnog neutraal.
Momenteel kent de Amsterdamse luchthaven drie aanvliegroutes. Eén gaat over de provincie Zeeland, de andere vanaf de Noordzee over IJmuiden en de derde via het IJsselmeer en de provincie Groningen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is echter aan het kijken of het Nederlandse luchtruim anders ingedeeld kan worden. Dat zou resulteren in een vierde aanvliegroute over de provincie Gelderland en Utrecht. Hierdoor zou Defensie meer ruimte krijgen om te oefenen boven Friesland.
Gelijke lasten
Hoewel het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een nieuwe indeling overweegt, staan veel Nederlandse inwoners daar niet om te springen. Pointer, een televisieprogramma van de KRO-NCRV, stuurde dan ook een enquête naar 35 gemeenten die iets zouden kunnen merken van de nieuwe aanvliegroute. Slechts één gemeente, de gemeente Baarn (provincie Utrecht), zegt een voorstander te zijn. Zij vindt het ‘een goed plan om de lasten die omwonenden van Schiphol op dit moment ervaren, beter te verdelen’.
Zeventien gemeenten tegen
Daarentegen stuit de nieuwe aanvliegroute bij zeventien gemeenten op weerstand. Zij verwachten dat de geluidshinder zal toenemen. Het RIVM schat dat momenteel 259.000 mensen ‘ernstige hinder’ ervaren van Schiphol. ‘Met de komst van de vierde aanvliegroute zal dat aantal hoe dan ook stijgen, terwijl je niet zeker weet of het aantal gehinderden rond Schiphol zal afnemen’, zegt Dick Simons, hoogleraar akoestiek aan de TU Delft, bij Pointer. Tevens uiten gemeenten hun zorgen over de luchtkwaliteit en de aantasting van het leefmilieu voor mens en dier. Sommige inwoners geven aan te willen verhuizen als de nieuwe aanvliegroute van Schiphol geïntroduceerd wordt.
De overige zeven gemeenten nemen nog geen standpunt in, omdat het voor hen te vroeg is conclusies te trekken. Zij erkennen echter wel de zorgen die de nieuwe aanvliegroute met zich kan meebrengen.