Uit de voorlopige opvatting van de Europese Commissie over de overname van ITA Airways is gebleken dat de fusie mogelijk negatieven gevolgen heeft op de concurrentie op bepaalde routes van en naar Italië.
De Europese Commissie heeft Lufthansa en het Italiaanse ministerie van Economie en Financiën verteld bezwaar te hebben tegen de overname van ITA Airways door de Lufthansa Group. De Commissie stelt onder andere dat de overname niet goed is voor de concurrentie op bepaalde routes binnen en buiten Italië. Lufthansa liet weten dat de conclusies worden geanalyseerd. Verder is het bedrijf bereid constructief te gaan samenwerken met de Commissie.
Lufthansa blijft van mening dat de concurrentie, met name in Europa , wordt versterkt als ITA zich bij de Lufthansa-groep zou voegen. ‘Als onderdeel van onze “multi-hub” en “multi-brand”-structuur zal ITA Airways profiteren van dezelfde synergieën van onze groep die Swiss, Austrian Airlines of Brussels Airlines eerder succesvol maakten. De fusie heeft ook toegevoegde waarde voor beide partners door de combinatie van onze merken en bedrijfsmodellen, evenals door de interactie van onze hubs en verschillende routenetwerken’, aldus de Duitse maatschappij in een verklaring.
Vertrouwen
Lufthansa blijft erin vertrouwen dat ITA eind 2024 onderdeel is van de groep. Vorige week zei Carsten Spohr, Lufthansa-CEO, dat hij ‘zo snel mogelijk’ een deal wil sluiten rond de overname. De timing van de mededeling van Spohr is opvallend. Kort geleden klonken er nog geluiden dat Lufthansa de deal zou willen afbreken door de eisen van de Commissie. Lufthansa zou de kosten die de maatregelen om aan de eisen van de EU te voldoen, erg hoog vinden. Als de kosten hoger uitvallen dan de voordelen van de overname van ITA, werd gezegd dat de maatschappij de deal zou willen afblazen.