In Vlaanderen heeft de Vlaamse minister van Omgeving, Zuhal Demir, de omgevingsvergunning van Brussels Airport verlengd. Hiermee krijgt de luchthaven de vrijheid te blijven groeien en door te gaan op de ingeslagen weg.
Brussels Airport ligt, ondanks de naam, in het gewest Vlaanderen en daarmee valt het binnen de portefeuille van de Vlaamse omgevingsminister. Dit heeft te maken met het Belgische systeem waarbinnen de drie gewesten: Vlaanderen, Wallonië en Brussel veel zeggenschap hebben. Op sommige portefeuilles hebben ze zelfs meer zeggenschap dan de federale overheid.
Plafond
Vanaf 2032 komt er een plafond van 240.000 vliegbewegingen per jaar. De luchthaven kan daarmee nog dertien procent groeien. Vanaf 2032 moet het aantal vliegbewegingen dalen met dertig procent. Bovendien besloot de minister dat er vooralsnog geen nachtsluiting komt. Echter, op den duur worden de meest lawaaierige en oudste toestellen ’s nachts geweerd. Hiermee breekt de Vlaamse omgevingsminister met de landelijke minister Gilkinet. Hij wenste een nachtsluiting voor de grootste Belgische luchthaven.
Demir geeft de omgevingsvergunning af voor onbepaalde tijd en onder verschillende voorwaarden. Het departement, dat erover gaat, adviseerde de Vlaamse minister ’s nachts een limiet van 60dB op te leggen. Demir wees dat echter af. ‘Dat zou de facto een verbod op nachtvluchten betekenen en zou de economische belangen van de luchthaven als jobsmotor van Vlaanderen ernstig schaden. De Vivaldi-regering vond dat blijkbaar niet erg, maar die onrealistische eis wijs ik af’, aldus de Vlaamse minister.
Dertien procent groei
Demir gaf wel aan zogenoemde ‘marginaal conforme vliegtuigen’, zoals de Airbus A300 en de oudste Boeing 747’s, vanaf zomer 2025 tussen 23 uur en 7 uur te weren. Hiermee is zij strenger dan het gewestelijk advies dat haar gegeven is. In de weekenden, tussen 1 en 5 uur, mogen vanaf de zomer van 2026 enkel nog vliegtuigen met een geluidsniveau (QC lager/gelijk aan 2) landen. Het aantal vluchtbewegingen van 240.000 per jaar leidt ertoe dat Brussels Airport vooralsnog met dertien procent kan groeien. Dit was ook het advies dat uit het milieueffectenrapport kwam. Mocht het zo zijn dat toekomstige vondsten een ander beleid vereisen, dan kan de minister via een zogenaamde bijstellingsprocedure een aanvraag indienen. Echter, men moet dan wel erop letten dat de aanvraag vergezeld wordt van een milieueffectenrapport van degelijke kwaliteit dat de omgevingseffecten meeneemt in de beoordeling.
Minder ‘slaapverstoorden’
De minister houdt tevens rekening met de geluidsoverlast die het vliegveld met zich meebrengt. Zo moeten er tegen 2032 dertig procent minder ‘slaapverstoorden’ zijn. Dit kan Brussels Airport deels bereiken door het installeren van bijkomende geluidsbermen en geluidswerende objecten.
De Vlaamse minister van N-VA toont zichzelf tegenstrijdig met het Nederlandse beleid. In Nederland zal Schiphol flink krimpen als het aan het zittende kabinet ligt. Luchtvaartmaatschappijen als Transavia en Corendon bereiden zich al voor op de krimp van Schiphol door activiteiten te verplaatsen en uit te breiden naar de Brusselse luchthaven. Op dit moment wordt de krimp van Schiphol vooralsnog tegen gehouden door de Europese Commissie. Bovendien zijn de formerende partijen het niet eens over het lot van Schiphol: de VVD en NSC zijn voor krimp van Schiphol, de PVV en BBB tegen.