De Inspectie Leefomgeving en Transport gaat het toezicht op de general aviation verscherpen. De niet-commerciële burgerluchtvaart zou zich onder andere niet netjes houden aan regels omtrent nachtvluchten.
Vanaf 31 maart start de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) met de slothandhaving voor de general aviation (GA) op Schiphol. Dit betekent dat de inspectie gaat handhaven op het misbruik van de toegewezen tijdsperiodes (slots) door de recreatieve luchtvaart, privéjets en de niet-commerciële zakelijke luchtvaart.
Tegen geluidsoverlast
Om bij te dragen aan het voorkomen van geluidsoverlast voor omwonenden, kijkt de ILT vooral naar het mogelijk ongeoorloofd uitvoeren van nachtvluchten door de general aviation. Overheidsvluchten, noodlandingen en humanitaire vluchten zijn uitgezonderd van de regels voor slotgebruik. De ILT gaat na het zomerseizoen de slothandhaving voor de GA uitbreiden naar Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. Op deze luchthavens handhaaft de ILT al op slotmisbruik door de commerciële luchtvaart.
Drukke luchthavens en GA
Voor Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport gelden strenge regels met betrekking tot het gebruik van slots. In Nederland wijst de onafhankelijke slotcoördinator Airport Coordination Netherlands (ACNL) deze slots aan voor deze luchtvaartmaatschappijen en GA-operators. Voor Lelystad Airport, de drukste luchthaven voor de general aviation in Nederland, geldt dit dus niet.