Touroperators zijn niet te spreken over de annuleringen die Transavia moet doorvoeren als gevolg van uitgelopen onderhoudswerkzaamheden.
In totaal kan Transavia 30.000 stoelen niet meer aanbieden. Daaronder bevinden zich ook reeds geboekte stoelen. Veel vluchten worden geannuleerd en de luchtvaartmaatschappij zoekt naar mogelijkheden vluchten samen te voegen. Hoewel de verwachting was dat pas vanaf 18 april vluchten uit het vliegschema gehaald zouden worden, blijkt dat nu al aan de orde. Bij touroperators, waaronder Prijsvrij Vakanties en D-Reizen, komt dat koud op het dak. Zij werden van dit nieuws pas afgelopen week op de hoogte gebracht en moesten flink aan de bak om hun klanten hiervan op de hoogte te stellen. ‘Het teleurstellende acteren van Transavia leidt vooral tot schade voor hun eigen merk, maar heeft helaas ook een negatieve werking op het vertrouwen van de consument in de reisbranche’, aldus Mathijs Bos van de reisorganisatie bij De Telegraaf.
Herhaling van vorig jaar?
Door de uitgelopen onderhoudswerkzaamheden worden deze maand 175 vluchten de dupe. Rond ditzelfde tijdstip een jaar geleden moest Transavia de reisplannen van een deel van haar klanten omgooien, omdat meerdere (geleasede) vliegtuigen tijdelijk aan de grond moesten blijven staan. Vier machines van de Roemeense prijsvechter Blue Air werden te laat geleverd en alsof dat nog niet erg genoeg was, bleek het papierwerk daarvan eveneens niet op orde. Daarnaast liet het onderhoud van twee vliegtuigen langer op zich wachten dan aanvankelijk de bedoeling was. Daardoor hielden de problemen enige tijd aan. Bos hoopt dat Transavia snel orde op zaken kan stellen. ‘Wij hopen dat Transavia snel weer alles onder controle heeft en dit soort situaties in de toekomst toch écht weet te voorkomen’, zegt hij.