Transavia heeft een video op YouTube gepubliceerd waarin ze het publiek informeert over de nadelen van een nachtsluiting van Schiphol.
De airline wijst er onder andere op dat een eventuele sluiting gaat leiden tot nog hogere piekmomenten van drukte aan het begin en einde van de dag. Momenteel zijn dat al de tijden waarop omwonenden de meeste overlast ervaren. Daarnaast attendeert de airline ook op stijgende ticketprijzen. Vliegtuigen kunnen namelijk door een nachtsluiting minder efficiënt worden ingezet.
Verder geeft Transavia aan dat vertraagde vluchten vaker zullen moeten uitwijken naar luchthavens in België of Duitsland, wat weer resulteert in extra reistijd voor passagiers. Düsseldorf Airport is bijvoorbeeld een luchthaven die al langer ‘s nachts sluit. Vluchten met vertraging die normaal vlak voor de sluiting landen, zijn dan genoodzaakt uit te wijken naar een vliegveld als Münster/Osnabrück Airport, waar een dergelijke maatregel niet wordt gehanteerd.
Vlootvernieuwing
Transavia pleit voor het investeren in stillere vliegtuigen en ziet dat als een effectievere manier om geluidsoverlast te verminderen. Vorige week nam ze de tweede Airbus A321neo in ontvangst. Naar verwachting is tegen het einde van volgend jaar de helft van haar Boeing 737-vloot vervangen door modernere en stillere A321neo’s.