Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025

    Duits patrouillevliegtuig vs. Chinese laser

    10/07/2025

    KLM Embraer keert terug naar Schiphol

    09/07/2025

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Piloten en Crew»Het wentelteefje in de KLM 747 | Column
Piloten en Crew

Het wentelteefje in de KLM 747 | Column

Netty BuijingDoor Netty Buijing06/04/2024Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Remco de Wit
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Wat leuk! Terwijl ik naar een oude serie van ‘The Persuaders’ uit de jaren ‘70 keek, met in de hoofdrollen Roger Moore en Tony Curtis, zie ik hem : de wenteltrap in de Boeing 747, die leidt naar de 1e klas lounge op het upper deck en naar de cockpit. Onmiddellijk zie ik mezelf weer die trap op en neer rennen, hoor ik het roffelende staccato van mijn en mijn collega’ s hakken, want we hadden meestal haast.

Gauw even, tussen de bedrijven door, het eten voor de baas naar boven brengen, en daarna dat van de BWK en die wil eigenlijk nog een broodje erbij en wat boter… en is er misschien nog een toastje kaviaar over? Ach, shit, helemaal vergeten. En die passagier, die wil altijd net iets bestellen wat we boven niet hebben: nog een koekje bij de koffie, of wat zoutjes bij de borrel. ‘Och nee, juffrouw, ik hoef niet te eten, geef mij maar een bordje met kaas. Heeft u er misschien wat mosterd bij en ik heb liever een krant dan een tijdschrift. Is er nog een New York Times over?’ Et cetera, et cetera…Op en neer en heen en weer, en dat urenlang.

Ondanks de heimwee die ik voel weet ik best dat als ik ergens een hekel aan had, het het ingedeeld worden was als lounge-stewardess, oftewel positie 32, de take-off positie naast de pantry op het upperdeck van de 747.

Waarom dat zo erg was kan ik makkelijk uitleggen. Je werkte gewoon mee in de eerste klas, tot één of meerdere passagiers besloten naar boven te gaan om daar een zakelijk gesprek te voeren, een kaartje te leggen, te schaken, te flirten of even de ruimte te kunnen hebben. Omdat je verantwoordelijk was voor hun welbevinden en je eventueel de bediening van de maaltijd en drankjes boven moest voortzetten, rende je onophoudelijk die wenteltrap op en af. Er was boven weliswaar een pantry, maar voor de meeste aanvragen moest je toch naar beneden, naar de pantry dáár, die beheerd werd door de hofmeester met de twee banden (die veelal een koksopleiding had genoten).

Het resultaat was dat als de service beneden even tot stilstand was gekomen, jij het het allerdrukste had. Ook bij de cockpitbemanning van de 747 moest ieder half uur gecheckt worden of ze nog iets wilden drinken, en hun eten, dat geserveerd werd op van die zware eerste klasplateaus, gaf op die nauwe trap nog wel eens problemen. Geen wonder dat het meisje dat boven moest werken al gauw de bijnaam ‘wentelteefje’ kreeg, want daar leek ze nog het meeste op.

De lounge zou later vervangen worden door 54 economy-class stoelen. Pos. 32 werd nu een favoriete plaats om te mogen werken. Fijn je eigen kleine vliegtuigje beheren en de rest daar beneden, met zijn plus minus 350 passagiers, gewoon wegdenken.

Roger Moore gaat met zijn liefje de wenteltrap op naar boven. Wat komisch, moet je die mode en make-up zien! Liepen wij er toen ook zo bij? De vrijscène die volgt ziet er onschuldig uit. Ach ja, natuurlijk was het in die tijd nog niet gebruikelijk op film te laten zien hoe je lid werd van de “Mile High Club”, dat was toen nog een geheimtip voor insiders.

Wat is er ondertussen toch veel veranderd..

Meer van Netty Buijing


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Column Column Netty KLM
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Netty Buijing

Columniste. Netty vloog 21 jaar lang als stewardess en later als purser bij KLM, tussen 1968 en 1989. Voordat KLM haar een blauw hart gaf werkte ze enkele jaren bij de NS, en tussen het vliegen door studeerde Netty sociologie aan de Rijksuniversiteit van Utrecht.

Gerelateerde Artikelen

Wat zijn de meest afgelegen luchthavens ter wereld?

11/07/2025Redactie

Austrian Airlines zegt samenwerking met Embraer op

10/07/2025Redactie

Beschadigde A340 maakt bijzondere vlucht

10/07/2025Redactie
Recent

Presidentiële Boeing in de aanbieding

11/07/2025

Wat zijn de meest afgelegen luchthavens ter wereld?

11/07/2025

Austrian Airlines zegt samenwerking met Embraer op

10/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?