Mark Harbers, demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat, wil het aantal afhandelingsbedrijven op Schiphol terugbrengen naar drie. Momenteel heerst daarover nog veel onzekerheid.
Op dit moment zijn zes afhandelingsbedrijven op Schiphol actief voor zowel bagage als vracht en post. Een reductie hiervan zou moeten leiden tot betere werkomstandigheden en een verbeterde kwaliteit van de dienstverlening. Ondanks dat heerst scepticisme rondom de mogelijke maatregel op Schiphol. ‘Juist een onderscheid in goede arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden zorgen voor aantrekkelijk werkgeverschap. Het enkelzijdig verminderen van het aantal handelaren zorgt daar volgens ons niet een op een voor’, zegt een woordvoerder van Transavia bij De Telegraaf.
Alsnog personeelstekort
Voor een uitvloei van personeel wordt gevreesd en dat is nu juist wat voorkomen moet worden om een herhaling van de Schipholchaos van twee jaar geleden te voorkomen. ‘Maar het mag niet zo zijn dan onze klanten door dit besluit geraakt worden’, aldus een zegsvrouw van reisorganisatie TUI. Onduidelijkheid resulteert in onzekerheid in aanloop naar komende zomer, stelt ze. Naast de vliegtaks en extra kosten voor bijmenging van alternatieve brandstof zorgt de afname van de afhandelingsbedrijven eveneens voor een duurder vliegticket.
Positieve kant
Hoewel gevreesd wordt voor (opnieuw) een gebrek aan mankracht, denkt Harbers dat de arbeidsomstandigheden, waaronder de lonen, beter zullen worden. Schiphol sluit zich daarbij aan. ‘Wij geloven dat het verminderen van het aantal afhandelaren in combinatie met hogere kwaliteitseisen zorgt voor betere arbeidsomstandigheden voor mensen die werken in de afhandeling. Daarbij geldt inderdaad dat kwaliteit een prijs heeft’, aldus de luchthaven. KLM verzorgt haar eigen afhandeling, maar is eveneens van mening dat een afname van het aantal afhandelingsbedrijven ‘een belangrijke, positieve stap’ is.Â