Vorige week koos de eerste tot vrachtvariant omgebouwde Embraer 190 het luchtruim. Het vrachtvliegtuig voerde de testvlucht uit vanaf de Embraer-fabriek op de luchthaven van São José dos Campos.
Tijdens de twee uur durende vlucht werd het vliegtuig volledig geëvalueerd. Voordat de machine in gebruik wordt genomen zal die een reeks testen uitvoeren. De eerste ‘E-Freighter‘, registratie N986TA, is eigendom van de Amerikaanse leasemaatschappij Regional One. Behalve de E190 kan ook de E195 worden omgebouwd tot vrachtvliegtuig. De toestellen kunnen respectievelijk 13,5 duizend kilo en 14,3 duizend kilo aan vracht vervoeren.
Het conversieprogramma voor de E190 en E195 werd in 2022 gelanceerd. ‘Het E-Freighter-programma opent een nieuwe zakelijke kans voor Embraer, die voldoet aan de groeiende wereldwijde vraag naar vrachtvervoer in e-commerce’, aldus Francisco Gomes Neto, CEO van Embraer. Verder geeft hij aan tevreden te zijn met de snelle vooruitgang van de vrachtvliegtuigen tijdens de testperiode. Embraer denkt dat de E-Freighters de kloof tussen de ATR72F en de Boeing B737-800F kunnen opvullen.
Conversies
Steeds meer vliegtuigen kunnen worden omgebouwd van passagiers- tot vrachttoestellen. In het verleden gebeurde dat al veelvuldig met machines als de Boeing 747, 757, Airbus A300 en McDonnell Douglas MD-11. Tegenwoordig bestaan ook dergelijk conversieprogramma’s voor de Boeing 777, 737 en Airbus A321.