Een Boeing 737-800 van Southwest Airlines verloor zondag twee motorkappen (cowlings). Volgens de National Transportation Safety Board (NTSB) is de oorzaak een ‘onderhoudsprobleem’.
Jennifer Homendy, NTSB-voorzitter, liet aan verslaggevers weten dat het vliegtuig de avond vóór het incident een onderhoudsbeurt onderging. Daarbij zijn de motorkappen niet correct gesloten. Volgens de voorzitter zijn er mogelijk problemen ‘met de manier waarop de kappen worden vergrendeld’. Het zou daardoor onduidelijk zijn of de onderdelen daadwerkelijk op slot zitten. Homendy voegde eraan toe dat Southwest het probleem aanpakt. De procedures voor de handeling worden momenteel doorlopen. Bij eerdere soortgelijke incidenten speelde de onduidelijke vergrendeling van de kappen ook een rol.
Incident
De Boeing 737, registratie N8668A, vertrok zondag van Denver International Airport. Tijdens het opstijgen bleken de motorkappen van de rechtermotor niet vast te zitten. Het toestel keerde direct na de start terug naar de luchthaven, waar het een halfuur later veilig landde. Gedurende de vlucht waren de kappen open, maar bleven desondanks vastzitten. Pas toen de straalomkeerders (thrust reversers) tijdens het uitrollen op de landingsbaan werden geactiveerd, scheurden de kappen eraf.
De 737 kwam op de baan tot stilstand waarna inspectie door de hulpdiensten plaatsvond. Vervolgens werd de machine naar een beschikbare gate gesleept. Daar konden de inzittenden het toestel normaal verlaten. Diezelfde dag vlogen de getroffen reizigers met een ander vliegtuig van Southwest naar hun bestemming.
E-Flight Academy Open Dag
Zaterdag 14 september, 10:00 - 15:00 uur
> Maak een voordelige proefvlucht
>Vlieg gratis in de simulator
> Kom alles te weten over elektrische vlieglessen en brevetten!