Een klein onderdeel in het luchtafvoersysteem van de A350 zorgt ervoor dat de motoren van die toestellen vervroegd naar de controle moeten. Eind 2023 gaf de EASA opdracht de betrokken onderdelen te vervangen, de FAA volgt die opdracht nu op en voert hem in de Verenigde Staten ook door.
De FAA neemt een luchtwaardigheidsinstructie over die de EASA eind vorig jaar gaf. De Europese luchtvaartautoriteit wees luchtvaartmaatschappijen destijds op de risico’s die het luchtafvoersysteem van de Rolls-Royce Trent XWB-84 en Trent XWB-97 van de Airbus A350 met zich meedragen. De Airbus XWB 900 en de -1000 maken gebruik van zogenaamde bleed-lucht van de motoren om secundaire systemen aan te drijven. Het gaat daarbij om hete lucht die van de motoren getapt wordt om bijvoorbeeld het anti-icing-systeem van de A350 aan te jagen.
Kwaliteitsverlies
Door een ‘kwaliteitsverlies’ in de procedure bij een Rolls-Royce-leverancier kunnen bepaalde T-verdelers eerder aan het einde van hun Latijn zijn. Dat maakt eerdere vervanging noodzakelijk. De EASA waarschuwt voor de kans op scheuren, lekken in het afvoersysteem en, in het ergste geval, een kettingreactie. In theorie zou dit echter niet tot levensgevaarlijke situaties met de A350 moeten leiden.
Airbus informeerde luchtvaartmaatschappijen al eerder met een servicebulletin over de noodzaak de T-verdelers te vervangen. De EASA voorziet echter vooralsnog geen problemen. Volgens de Europese luchtvaartautoriteit kunnen zelfs de mogelijk verkeerd geproduceerde T-verdelers vele vliegcycli doorstaan. Voor de A350-900 gaat dit over ten minste 5700 vliegcycli en in de A350-1000 zelfs 8200 cycli.