Piloten van een Boeing 787-10 van KLM braken op tijd de takeoff vanuit Toronto af nadat de luchtverkeersleiding hen informeerde dat er zich nog een andere 787 op de landingsbaan bevond.
Op 22 maart stond de Boeing 787 van KLM, registratie PH-BKC, klaar om op te stijgen vanaf de luchthaven van Toronto Pearson (YYZ). Voor hen landde net een Boeing 787 van de Poolse maatschappij LOT onder registratie SP-LSB. De laatstgenoemde was bij de afslag C5 toen de toren het KLM-toestel toestemming verleende om op te stijgen. De Boeing 787 van LOT sloeg echter niet af bij C5 maar de piloten kozen ervoor om de afslag C7 te nemen, die zich aan het eind van de baan bevindt. De toren gaf daarop de KLM-piloten, die met 110 knopen (240 km/h) over de landingsbaan raasden, de instructie het vertrek af te breken. De twee toestellen bevonden zich op dat moment op 1646 meter (5400 voet) van elkaar.
De Canadese luchtvaartautoriteit (TSB) maakte gelijk melding van het incident met het KLM-toestel en deed er onderzoek naar, meldt de website FlightGlobal.com. Het rapport kwam op 10 april naar buiten. Noord-Amerikaanse luchthavens staan al langer onder verscherpt toezicht wat betreft gevaarlijke situaties op de landingsbanen. Zeker in de Verenigde Staten houden de luchtvaartautoriteiten scherp toezicht om de veiligheid op de landingsbanen te garanderen.
Afgelopen jaar vonden er verschillende bijna-incidenten plaats op Amerikaanse luchthavens. In februari 2023 was er een bijna-botsing in Austin, Texas. Een Southwest Boeing 737-toestel werd het vertrek geautoriseerd terwijl een FedEx 767F midden in de landingsprocedure zat. Het incident deed zich voor op een mistige ochtend waardoor de piloten extra op de toren moesten kunnen vertrouwen.