Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    VVD wil Schiphol ruimte geven

    21/05/2025

    Verzet tegen luxe Boeing 747 gaat door

    21/05/2025

    Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

    21/05/2025

    Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

    19/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol weer compleet

    19/05/2025
  • Achtergrond

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Maatschappijen»KLM-topvrouw vergelijkt 747: ‘Dat scheelt wel’
NL Maatschappijen

KLM-topvrouw vergelijkt 747: ‘Dat scheelt wel’

RedactieDoor Redactie14/04/2024Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© aeroprints.com, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Marjan Rintel, topvrouw van KLM, zegt dat meldingen van geluidsoverlast op Schiphol vooral veroorzaakt worden door oude vliegtuigen. Een nieuwe generatie moet daar verandering in brengen.

Op Schiphol landen vandaag de dag nog steeds toestellen die veel klachten scoren. Sommige luchtvaartmaatschappijen maken bijvoorbeeld nog gebruik van de Boeing 747-400. KLM faseerde de passagiersuitvoering van dat vliegtuigtype al uit en ook de vrachtversie heeft haar langste tijd gehad nu deze maatschappij druk bezig is met vlootvernieuwing. De komende jaren wordt de volledige Boeing 737NG-vloot vervangen door de Airbus A320/321-familie die tot 50 procent minder geluid zorgt. Aan tafel bij WNL stelt Rintel dat er een overbruggingsperiode nodig is: ‘Tot 2027 komen al die nieuwe vliegtuigen binnen. Die gaan echt verstillen. (…) Als je een 747, die we nu nog hebben als vrachtvliegtuig, vergelijkt met een Airbus 350, scheelt dat meteen vijftig procent geluid en veertig procent CO2. Dus de vliegtuigen worden lichter, motoren schoner. Dat scheelt veel.’

Nachtsluiting Schiphol

Het argument van vlootvernieuwing ten spijt zijn veel partijen nog steeds van mening dat Schiphol moet krimpen. ‘Dit kan nooit een doel op zich zijn’, betwist de KLM-topvrouw. ‘Het doel is geluidsreductie.’ Voorgesteld is bovendien dat Schiphol een nachtsluiting moet gaan hanteren. Luchtvaartmaatschappijen als Transavia, TUI en Corendon worden daarvan naar verwachting de verliezers. ‘Nieuwe vliegtuigen, andere vliegroutes, stille vliegtuigen juist in de nacht inzetten. Dat kan helpen. Krimp kan een uitkomst zijn als je de reductie niet redt’, meent Rintel.

Gezamenlijke oplossing

Momenteel dient Schiphol als belangrijk (Europees) knooppunt in de wereld. Met een krimp wordt Nederland mogelijk minder bereikbaar dan dat het nu is met als gevolg dat passagiers de voorkeur geven aan andere (Europese) vliegvelden. Daarom wil de KLM-CEO opzoek naar een collectieve oplossing. ‘Dat we met elkaar goede maatregelen verzinnen. We willen met zijn allen snel verduurzamen. Minder geluid en minder CO2. Daar doen we als KLM veel aan’, aldus Rintel.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
geluidsoverlast KLM Marjan Rintel Schiphol vlootvernieuwing
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Groen licht voor Delta in zaak tegen Crowdstrike

22/05/2025Redactie

El Al in de lift

22/05/2025Redactie

Primeur voor Wizz Air

22/05/2025Redactie
Recent

Groen licht voor Delta in zaak tegen Crowdstrike

22/05/2025

El Al in de lift

22/05/2025

Primeur voor Wizz Air

22/05/2025
Populair

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

21/05/2025

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?