Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025

    Transavia gaat over op nieuwe livery

    24/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Luchtverkeersleiding: ‘Ongelooflijk gevaarlijk’
Airlines

Luchtverkeersleiding: ‘Ongelooflijk gevaarlijk’

RedactieDoor Redactie15/04/2024Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
BriYYZ from Toronto, Canada, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een piloot van Jazz Aviation schakelde over naar een andere communicatiefrequentie zonder toestemming van de luchtverkeersleiding. Meerdere verkeersleiders wezen de vlieger op haar fout.

Jazz Aviation-vlucht QK7738, uitgevoerd met een Dash 8, landde op Toronto Pearson International Airport. Om bij de gate te komen moest het toestel een actieve startbaan oversteken. De flightcrew van de Dash kreeg toestemming van de toren om de baan te passeren. Eenmaal aan de overkant zouden de vliegers nieuwe instructies krijgen van de verkeersleiding, zoals voor het overschakelen van de toren- naar een grondfrequentie.

De pilote schakelde daarentegen zonder toestemming al eerder over naar de verkeerde grondfrequentie. Toen ze vervolgens meldde dat ze de baan overstak, raakte de verkeersleiding in de war en stelde direct de toren op de hoogte van de situatie. De toren sprak de pilote aan op haar actie: ‘Schakel nooit over zonder toestemming!’ De verkeersleiding van de ‘verkeerde’ grond-frequentie vulde het aan: ‘… Je schakelde over naar de verkeerde frequentie. Je moet wachten tot je instructies krijgt.’ Een derde verkeersleider wees de pilote ook op haar fout: ‘Heb je genoeg pak slaag gekregen of wil je nog meer? – Dat is ongelooflijk gevaarlijk.’

Luisteren

Piloten worden vaker op fouten gewezen door de luchtverkeersleiding. Eén verkeerde actie kan namelijk al snel levensgevaarlijke situatie creëren. Een piloot van Qatar Airways had vorig jaar veel moeite met het begrijpen van de instructies van de luchtverkeersleiding op San Francisco International Airport. Zodoende maakte hij veel fouten. ‘Dat zijn nu al drie opeenvolgende herhalingsfouten. Je moet beter luisteren’, aldus de luchtverkeersleiding. Tot slot reageerde de piloot ook nog op een bericht dat bestemd was voor een American Airlines-vlucht. De verkeersleider reageerde: ‘Nee! Ik heb talloze vliegtuigen op mijn frequentie, luister naar hun callsigns! Blijf op mijn frequentie!’


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

canada Fouten frequentie gevaar luchtverkeersleider Piloot toestemming
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website

Gerelateerde Artikelen

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025Redactie

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025Redactie

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025Redactie
Recent

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?