Vorige week landde een Airbus A320 van Air Arabia op Teheran Imam Khomeini Airport op de linkerlandingsbaan in plaats van op de rechter. De gezagvoerder geeft toelichting.
In een verklaring aan de Aircraft Accidents Investigtion Board (AAIB) laat hij volgens AV Herald weten dat hij een maand geleden voor de laatste keer naar de Iraanse luchthaven vloog. Toentertijd was juist de rechterlandingsbaan, baan 29R, gesloten. Daarom zou hij visueel een landing maken op baan 29L. Tevens geeft de captain aan dat hij de copiloot instructies aan het geven was waardoor hij niet volledig aandacht had voor de radiocommunicatie. In die communicatie werd informatie over de rechterlandingsbaan gegeven en werd duidelijk dat uitsluitend die baan op dat moment in gebruik was.
Na landing geattendeerd
De luchtverkeersleiding zou volgens een voorlopig rapport van de Iraanse Civil Aviation Organization (CAA) en AAIB een klaring aan de A320-piloten hebben gegeven om te landen op baan 29R. Echter, vlak voor de landing bleek dat het toestel afstevende op de linkerbaan. Omdat op dat moment geen passerend verkeer op 29L te vinden was, onderbrak de luchtverkeersleiding de landing niet. Pas na de landing werd de captain over de landing op de verkeerde baan geïnformeerd.
Onderzoek
De terugvlucht zou 14:25 uur lokale tijd op de planning staan. Echter, die vlucht liep drie uur vertraging op. Dat kwam doordat een medewerker van de AAIB aan boord stapte om met het oog op het ingestelde onderzoek de nodige informatie over de landing op de verkeerde baan te vergaren. De passagiers zaten reeds aan boord voor de terugvlucht van de A320.