In een brief, direct gericht aan alle Emirates-klanten, biedt topman Tim Clark excuses aan voor de operationele chaos die is ontstaan na het noodweer in Dubai deze week.
‘Deze week was operationeel een van de zwaarste voor Emirates, aangezien recordstormen de Verenigde Arabische Emiraten troffen. Ik wil onze oprechte excuses aanbieden aan elke passagier wiens reisplannen gedurende deze periode zijn verstoord’, schrijft Clark, President van Emirates. Eerder deze week, op dinsdag 16 april, kreeg de VAE te maken met uitzonderlijk noodweer.Als gevolg van de zwaarste regenval in het land in 75 jaar kwamen veel straten en ook de luchthaven van Dubai onder water te staan. Het vliegverkeer van en naar het vliegveld, een van de grootste hubs ter wereld, werd maar heel kort stilgelegd, maar het noodweer zorgde ervoor dat de operatie tot in het weekend flink verstoord is. In de loop van de week zijn honderden vluchten geannuleerd, en de vluchten die nog wel konden vertrekken deden dat met veel vertraging.
‘Overstroomde wegen belemmerden de mogelijkheid voor onze passagiers, piloten, cabinepersoneel en luchthavenmedewerkers om de luchthaven te bereiken, en ook het vervoer van essentiële benodigdheden zoals maaltijden en andere vluchtvoorzieningen’, aldus Clark. ‘We waren duidelijk over onze twee prioriteiten: zorgen voor onze passagiers die getroffen zijn door de verstoring, en onze activiteiten weer op schema krijgen. Om middelen en capaciteit vrij te maken om getroffen reizigers als prioriteit te behandelen, moesten we het inchecken voor passagiers die Dubai verlieten opschorten, een embargo op de ticketverkoop implementeren en het aansluitende passagiersverkeer vanaf punten op ons netwerk die Dubai binnenkomen tijdelijk stopzetten.’ Verder zet de maatschappij extra middelen in voor het omboeken van passagiers en het uitvoeren van extra vluchten naar bestemmingen waar veel reizigers zijn gestrand.
Kous nog niet af
‘Achter de schermen moesten nog eens duizenden medewerkers in de hele organisatie aan de slag om onze activiteiten weer op de rails te krijgen.’ Sinds zaterdagochtend tracht Emirates weer het reguliere vluchtschema uit te voeren, maar daarmee is de kous nog niet af. ‘Het zal ons nog enkele dagen kosten om de achterstand van omgeboekte passagiers en bagage weg te werken, en we vragen om het geduld en begrip van onze passagiers. We weten dat onze reactie verre van perfect is geweest. Wij erkennen en begrijpen de frustratie van onze passagiers als gevolg van de drukte, het gebrek aan informatie en de verwarring in de terminals. Wij erkennen dat de lange wachtrijen en wachttijden onaanvaardbaar zijn geweest.’ Clark belooft dat er bij Emirates hard gewerkt zal blijven worden om de problemen op te lossen en bedankt de medewerkers van het bedrijf. ‘Tot slot wil ik namens mijzelf en alle teams bij Emirates, nogmaals onze excuses aanbieden aan elke reiziger die door deze verstoring is getroffen.’