Komende meivakantie zal het naar verwachting weer druk zijn op Schiphol. KLM adviseert haar reizigers voorbereidingen te treffen alvorens afgereisd wordt naar de Amsterdamse luchthaven.
Hoewel Ruud Sondag, voormalig CEO van Schiphol, vorig jaar aangaf dat het gedaan zou zijn met de lange wachtrijen als gevolg van personeelstekorten, wordt daar vandaag de dag nog steeds voor gevreesd. Een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee beweert dat ‘overal’ een gebrek aan personeel is. Dat gebrek vertaalt zich naar verwachting vooral bij de aankomende passagiers naar langere wachttijden. ‘Voor vertrekkende passagiers zal het misschien druk zijn, maar dat gaat wel. De aankomst bij de Koninklijke Marechaussee, daar zit de bottleneck’, zegt een bron van de beveiliging van Schiphol bij De Telegraaf. De Koninklijke Marechaussee laat zelf weten voldoende personeel te hebben, maar geeft toe dat wachtrijen niet onoverkomelijk zijn. Daarnaast stelt zij dat veiligheid de hoogste prioriteit zal blijven hebben. ‘Bij bijzonderheden kan het altijd zijn dat mensen langer moeten wachten, we doen geen concessies op veiligheid’, benadrukt een woordvoerder.
Inperken wachtrijen
Verwacht wordt dat in de meivakantie dagelijks gemiddeld 70.000 reizigers van Schiphol vertrekken. Om de wachttijden zoveel mogelijk te beperken, raadt KLM haar reizigers aan zelf het nodige voor te bereiden. ‘Aan passagiers vragen we om zoveel mogelijk zaken vooraf en thuis te regelen, want dat scheelt tijd op Schiphol’, aldus de luchtvaartmaatschappij. Daarnaast deed Schiphol eveneens een oproep aan de reizigers om lange rijen te voorkomen. Het vliegveld adviseert hen lage schoenen en lichte kleding te dragen, evenals niet te veel handbagage mee te nemen.
Eindelijk terug: schaalmodel van de gloednieuwe Transavia A321neo
Nu te pre-orderen in de webshop! Let op: limited edition.