Mark Harbers, demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat, zegt dat Schiphol met het opkopen van stikstofrechten binnen de lijntjes kleurt.
Gisteren werd bekend dat de luchthaven stikstofrechten van twee Zuid-Hollandse boerenbedrijven had opgekocht om op die manier Rotterdam The Hague Airport een handje te helpen bij het verkrijgen van een natuurvergunning. Hoewel het opkopen door Schiphol reeds op veel kritiek stuitte, doet het grootste vliegveld van Nederland volgens Harbers niets verkeerd. ‘Je weet dat als je in Nederland stikstofruimte nodig hebt, dat dat in de meeste gevallen betekent dat je andere bedrijven, vaak boerderijen, moet opkopen. Schiphol is een zelfstandige NV die dit soort beslissingen kan nemen’, zegt de demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat in Noordhollands Dagblad. Harbers benadrukt dat Schiphol een zelfstandig bedrijf is en dat de Nederlandse overheid met deze deal verder niets van doen heeft. Christianne van der Wal, demissionair minister van Natuur en Stikstof, sluit zich bij Harbers aan. ‘Het is een private overeenkomst tussen twee agrarische ondernemers en Schiphol en dat mag.’
Not amused
Vorig jaar kocht Schiphol voor 20 tot 25 miljoen euro aan stikstofrechten op om voor zowel zichzelf als Lelystad Airport (de luchthaven die achteraf niet geopend zou worden) meer ruimte te creëren. Dat schoot bij verschillende partijen in het verkeerde keelgat. Vandaag de dag zit nog steeds niet iedereen op de deal te wachten. ‘Als de Schiphol Group stikstofrechten opkoopt van boerenbedrijven, kunnen wij de vrijgekomen stikstofruimte niet onderbrengen in onze algemene stikstofbank’, aldus een woordvoerder van de Provincie Zuid-Holland die de opkoping ‘een ongewenste ontwikkeling’ noemt.