Marcel de Nooijer, CEO van Transavia, legt uit waarom zijn luchtvaartmaatschappij wel hinder ondervindt van een mogelijke nachtsluiting van Schiphol en andere low cost carriers, zoals easyJet en Ryanair, niet.
Net zoals de laatste genoemde maatschappijen maakt Transavia veel gebruik van Schiphol. De dochteronderneming van KLM heeft 27 machines op de Amsterdamse luchthaven gevestigd en probeert die zo efficiënt mogelijk in te zetten door dagelijks vroeg in de ochtend de eerste vluchten van de dag uit te voeren. EasyJet, afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk, en Ryanair, dat haar roots in Ierland heeft liggen, hebben in mindere mate of zelfs geen vliegtuigen gepositioneerd op Schiphol. Daardoor ondervinden zij volgens De Nooijer minder gevolgen een mogelijke nachtsluiting van Schiphol. ‘Die maatschappijen beginnen vroeg in de ochtend vanuit een basis in het buitenland. En wij zijn een goede sociale werkgever die fatsoenlijk met de werknemers omgaat. Onze concurrenten kunnen vanuit het midden van Europa dagelijks drie vluchten per toestel aanbieden, zonder nachtvluchten’, stelt de Transavia-topman in een interview met het FD.
Negatieve gevolgen van nachtsluiting
De dochteronderneming liet zich al eerder uit over een mogelijke nachtsluiting van Schiphol. Onlangs publiceerde Transavia een video op YouTube waarin de nadelen hiervan besproken worden. Aan het begin en einde van de dag zal volgens de luchtvaartmaatschappij meer vliegverkeer plaatsvinden. Dat resulteert in meer geluidsoverlast, iets wat met de nachtsluiting van Schiphol juist voorkomen moet worden. ‘De meeste geluidshinder wordt ervaren in de avond van tien tot elf en in de ochtend van zes tot zeven. Een nachtsluiting van Schiphol gaat volgens ons het probleem van geluidsoverlast verergeren doordat er meer zal worden gevlogen aan de randen van de dag’, zegt de CEO van Transavia. Daarnaast stelt de maatschappij dat de nachtsluiting voor meer uitwijkende vliegtuigen zal zorgen en dat de prijs van een vliegticket hoger komt te liggen.