Door de chaotische omstandigheden op Dubai International Airport werden zeker 30 duizend bagagestukken op de luchthaven achtergelaten. Aan Emirates nu de taak om die na te leveren.
In drie dagen tijd werden bijna vierhonderd vluchten geschrapt, laat Emirates weten. Specifieke cijfers over vertraagde vluchten geeft de golfmaatschappij niet. De airline regelde ruim 12 duizend hotelreserveringen voor gestrande reizigers. Verder gaf Emirates 250 duizend maaltijdvouchers uit. De maatschappij heeft een speciaal team samengesteld om de circa 30 duizend achtergelaten bagagestukken terug te geven aan hun eigenaren.
Sir Tim Clark, Emirates-CEO, heeft zijn ‘zeer oprechte excuses aangeboden aan elke klant wiens reisplannen zijn verstoord. – Wij erkennen en begrijpen de frustratie van onze klanten als gevolg van de congestie, het gebrek aan informatie en de verwarring in de terminals.’ De topman voegde eraan toe dat de lange wachtrijen en -tijden onaanvaardbaar zijn. Clark laat weten dat het nog enkele dagen kost om de achterstand van omgeboekte passagiers en bagage weg te werken. ‘We vragen om het geduld en begrip van onze klanten.’
Storm
Vorige week werden Dubai en de naastgelegen luchthaven overspoeld door hevige stormen met zware regenval. Beelden toonden hoe vliegtuigen van Emirates en Flydubai door het hoge water taxieden. De luchthaven was zelfs genoodzaakt een klein halfuur de operatie volledig stil te leggen. Als gevolg werden in die tijd zo’n vijftig vluchten geannuleerd. Daarnaast week een handvol vluchten uit naar nabijgelegen vliegvelden. Veel Emirates-vluchten, waaronder die van en naar Schiphol, waren soms tot zes uur vertraagd.