EasyJet heeft een gloednieuw operationeel centrum in Londen Luton onlangs officieel geopend. Van daaruit stuurt de maatschappij iedere dag met behulp van kunstmatige intelligentie tot wel 2.000 vluchten aan.
‘We zijn erg blij dat ons nieuwe operations control centre op tijd klaar is voor de start van het zomerseizoen, waardoor ons operationele team een moderne en op maat gemaakte faciliteit heeft om tot wel 13.000 vluchten per week aan te sturen’, zei easyJet-CEO Johan Lundgren woensdag bij de opening van het nieuwe gebouw. Technische innovatie en AI spelen een belangrijke rol in het nieuwe aansturingscentrum: ‘EasyJet zag al vroeg het potentieel in van data om de klantervaring en operationele efficiëntie te verbeteren, wat ons in staat stelde een betere vliegervaring te bieden voor onze klanten, bemanning en piloten. En ook al zie je het niet altijd, de technologie is al hard aan het werk in de lucht en op de grond. Daardoor kunnen we precies voorspellen welk voedsel en drinken we nodig hebben voor bepaalde routes en kunnen we voedselverspilling minimaliseren’, aldus Lundgren.
Ook in de vloot- en personeelsplanning wordt er op veel vlakken aan de hand van AI geïnnoveerd. EasyJet zet sinds kort een nieuwe tool genaamd ‘Jetstream’ in, waar talloze handleidingen en documenten in zijn geladen. Medewerkers kunnen het programma een vraag stellen, waarop deze automatisch met de relevante informatie uit bijvoorbeeld de operationele handleidingen antwoordt. Binnenkort zal de maatschappij ook het inschakelen van bemanningen die op stand-by staan automatiseren met AI. Daarnaast wordt er al enkele jaren met Airbus samengewerkt om zogenaamd ‘Predictive Maintenance’ uit te voeren. Op basis van data uit het vliegtuig voorspelt een algoritme welke componenten waarschijnlijk nog vóór het al geplande standaardonderhoud vervangen moeten worden. Daarmee worden veel onvoorziene problemen voorkomen en houdt de maatschappij – ondanks een groei van de vloot – een kleine 99 procent van haar vloot te allen tijde inzetbaar, vertellen verschillende operationele managers in gesprek met Up in the Sky.
Ook Gill Baudot, die bij easyJet over het netwerk gaat, is enthousiast: ‘Elke dag is mijn team verantwoordelijk voor en volledig gefocust op het veilig vervoeren van meer dan een kwart miljoen passagiers, terwijl ze de vele uitdagingen navigeren die het drukke en complexe luchtruim van Europa met zich mee kan brengen.’ In totaal werken er zo’n 250 medewerkers rond de klok in het nieuwe centrum. In de zomerpiek sturen ze meer dan 340 vliegtuigen en ruim duizend routes aan. EasyJet verwacht op de piek van deze zomer ruim 1.950 vluchten per dag uit te voeren, wat zich laat vertalen naar ruim 300.000 passagiers per dag. Het bedrijf schat in dat de mijlpaal van 2.000 vluchten per dag in de zomer van 2025 zal worden bereikt.
Amsterdammers: leer vliegen op Teuge!
Vanaf de A10 Zuid is het maar een dik uur rijden naar de zes (!) vliegscholen op vliegveld Teuge. Voor een enkele les is dat te veel. Maar als je bijvoorbeeld met twee personen twee lesvluchten van drie kwartier boekt, of twee lessen op één dag doet, loont het wél de moeite. En er zitten nog andere voordelen aan… Meer weten? Stuur een mail naar [email protected]. Doen!