Minister van der Wal voor Natuur en Stikstof versoepelde de afgelopen jaren stikstofregels voor Schiphol. Dat blijkt uit interne documenten van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
De versoepeling van de regels stelde Schiphol in staat makkelijker een natuurvergunning te verkrijgen, waardoor het aantal vluchten niet hoeft te worden verminderd. Hoewel het plan een negatief advies ontving van Van der Wal’s hoogste stikstofambtenaar, werd het wel doorgevoerd. Deskundigen laten aan het NRC weten te twijfelen aan de juridische houdbaarheid van de verleende vergunning. Andere bedrijven moesten zich namelijk gewoon houden aan de geldende regels.
Uit de documenten blijkt dat Schiphol de stikstofbesparingen van negen uitgekochte boerderijen volledig mocht benutten haar eigen uitstoot te compenseren. De overheid hield daarbij geen toezicht op eventueel vereist natuurherstel in de omgeving, terwijl dat wel wordt voorgeschreven door Europese regels. Ook zouden ambtenaren van het ministerie bewust vertraging hebben veroorzaakt bij de uitgifte van een nieuwe natuurvergunning voor Schiphol.
Gevolgen
Het ministerie versoepelde de stikstofregels uit zorgen over mogelijke economische gevolgen, zoals het verlies van vluchten en banen. In het ernstigste scenario zou zowel het aantal vluchten als de werkgelegenheid met de helft kunnen afnemen door striktere regels.
Kritiek
Direct na het verlenen van de natuurvergunning vorig jaar september kwam uit meerdere hoeken kritiek. Onder meer belangengroepen van boeren lieten zich horen, omdat Schiphol boeren uitkocht voor meer stikstofruimte. Ook daarover zijn de milieuorganisaties niet te spreken. ‘We vinden het onbestaanbaar dat midden in een klimaatcrisis alle juridische trucs uit de kast worden gehaald om een vliegveld zo groot mogelijk te legaliseren’