Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit ontkent dat Schiphol een een soepelere regeling gekregen heeft bij de verlening van diens natuurvergunning.
De betreffende vergunning werd in september 2023 verleend. Dinsdag kwam op basis van interne documenten van het ministerie via een artikel in NRC naar buiten dat de luchthaven in staat zou zijn geweest de vergunning gemakkelijker te verkrijgen door een versoepeling van de regels. Het ministerie ontkent nu dat dat het geval is: ‘Minister Van der Wal heeft bij de beoordeling van de aanvraag voor een natuurvergunning door Schiphol de geldende kaders gebruikt. Schiphol heeft dezelfde behandeling gekregen als andere private partijen, namelijk: initiatiefnemers zijn zelf verantwoordelijk om mogelijk effecten van stikstofneerslag als gevolg van de activiteit te voorkomen. Initiatiefnemers waren bij de vergunningsaanvragen niet verantwoordelijk voor de bredere staat van de natuur.’
Uit de documenten bleek dat Schiphol de stikstofbesparingen van negen uitgekochte boerderijen volledig mocht benutten om haar eigen uitstoot te compenseren [extern salderen]. De overheid hield daarbij geen toezicht op eventueel vereist natuurherstel in de omgeving, terwijl dat wel wordt voorgeschreven door Europese regels. Het ministerie zegt nu dat het er op het moment van de vergunningaanvraag vanuit ging dat niet getoetst hoefde te worden in hoeverre de stikstofruimte eventueel voor de natuur beschikbaar zou moeten worden gesteld [additionaliteit], aangezien dat destijds het kabinetsstandpunt was. ‘De Raad van State heeft eind februari 2024 pas definitief geoordeeld dat extern salderen tussen particulieren ook moet worden getoetst aan additionaliteit. We bekijken nu wat deze uitspraak betekent.’