Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025

    KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

    17/06/2025

    Bijzonder: vier luchtmacht-Alouettes op een rij | Foto’s

    15/06/2025

    ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in?

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Rubriek»Ruimtevaart»Raket van Duitse startup gelanceerd
Ruimtevaart

Raket van Duitse startup gelanceerd

RedactieDoor Redactie03/05/2024Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Voor het eerst sinds de jaren zeventig lanceerde een Duits bedrijf raketten. De buis van twaalf meter lang werd vrijdagochtend vanaf het Australische Koonibba gelanceerd voor een testvlucht.

De draagraket SR75 van de Duitse startup Hylmpulse bevat paraffine en vloeibaar zuurstof die de raket haar kracht geven.Volgends mede-CEO en medeoprichter Christian Schmierer kan de twaalf meter-lange buis een laadvermogen van tweehonderdvijftig kilogram dragen en bovendien ook nog eens de ruimte behalen. De testvlucht bracht het projectiel naar een hoogte van ‘slechts’ zestig kilometer waarmee de raket het heelal nog niet bereikte, aldus aero.de.

De paraffine, een soort kaarswas, maakt de hantering en het transport van de raket aanzienlijk eenvoudiger en het verhoogt de veiligheid bij het opstijgen omdat het spul niet-explosief is. Hylmpulse wil het projectie gebruiken om satellieten flexibeler te maken. Op dit moment kunnen ze alleen nog in een bepaalde baan worden gestort. Schmierer vergelijkt zijn raketten met een upgrade van bus naar een taxi; de zijne plaatst satellieten op precieze locaties.

De SR75 is de eerste raket die Hylmpulse ontwikkelt. De Duitse startup werkt ook aan een tweede die een draaggewicht van zeshonderd kilogram moet hebben. Zo kunnen de raketten ook grotere en zwaardere satellieten op nauwkeurige plekken in de ruimte plaatsen. Met anderhalf jaar zullen de satellietvervoerders dienst moeten doen voor de startup.

Schmierer zegt dat hun klanten grotendeels in de autoindustrie zitten. Zij willen de nauwkeurige raketten namelijk gebruiken om satellieten in de ruimte te plaatsen die autonoom en bestuurder-loos, auto’s kunnen laten rijden. 

Concurrentie

Hylmpulse is niet de enige start-up die in Duitsland bezig is met de ontwikkeling van deze raketten, ook wel microlaunchers genoemd. In de Duitse deelstaat Beieren zitten nog twee recent-opgerichte startups: Rocket Factory in Augsburg en Isar Aerospace dat bij München is gevestigd. Bovendien is er ook het wetenschappelijk geörienteerde project ‘Moraba’ van het Duitse Centrum voor Lucht en Ruimtevaart (DLR). 


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
autoindustrie Duitsland Hylmpulse Raket Ruimtevaart
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Nederlandse repatriëringsvlucht blijft uit

17/06/2025Redactie

Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

17/06/2025Redactie

KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

17/06/2025Redactie
Recent

Nederlandse repatriëringsvlucht blijft uit

17/06/2025

Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

17/06/2025

KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

17/06/2025
Populair

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?