Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025

    Duits patrouillevliegtuig vs. Chinese laser

    10/07/2025

    KLM Embraer keert terug naar Schiphol

    09/07/2025

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»Toekomst NL Luchtvaart»Bezint eer ge Schiphol krimpt
Toekomst NL Luchtvaart

Bezint eer ge Schiphol krimpt

Lieneke KoornstraDoor Lieneke Koornstra12/05/2024Leestijd: 6 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Zal het nu echt rustig worden daar in Assendelft? Ik bedoel van de kant van Winnie de Wit die zich nu kan terugtrekken in haar geluidsdichte vluchthuisje?

Geen idee wie Winnie de Wit is? Dat is die mevrouw die al zo’n dertig jaar strijdt tegen wat zij noemt vliegtuigherrie en schiphollen. Dat laatste woord is inmiddels zelfs te vinden in de Dikke Van Dale, met als uitleg: ‘Misleiden door manipulatie, leugens, het verdraaien van feiten enzovoort. (welke handelwijze wel wordt toegeschreven aan het luchthavenbedrijf Schiphol in relatie tot de omwonenden van die luchthaven)’. Dat is mij nooit gelukt met woorden als stieflief (voor een stiefzoon of -dochter) en gluipmuis (voor een stiekemerd), alhoewel het eerste inmiddels wel zo nu en dan is te horen in kringen van stiefmoeders.

© Ikreis, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Die Assendelftse mevrouw klaagt erover dat er per etmaal 744 vliegtuigen (nee, geen 747 en onlangs was het dus nog 714) over haar woning komen. Vorige week zaterdag mocht ze dat doen bij Even tot hier, het Nederlands satirisch actualiteitenprogramma van het duo Niels van der Laan & Jeroen Woe. ‘De lucht nooit meer fris in je neus, de herrie onbeschrijflijk. Het is misdadig’, deed de getergde Winnie haar verhaal, nu in de kijker van zo’n tweemiljoen mensen. Heel wat meer dus dan bij plaatselijke media, een protestclub als SchipholWatch, en de Volkskrant die ook wel in is voor het verspreiden van dergelijke geluiden.

De hele uitzending stond voor een groot deel in het teken van antiluchtvaartgeluiden. Want ai, ai, die stoute Christianne van der Wal (minister Natuur en Stikstof, VVD) versoepelde exclusief voor Schiphol de bestaande stikstofregels. ‘Trekkers in je tuin is tot daaraan toe, maar Boeings…’, sneerde het cabaretduo.

KLM en negentien andere luchtvaartmaatschappijen ‘doen alsof het wel duurzaam is met groene plaatjes. Als je gaat vliegen herrijst de poolkap spontaan weer’, schamperden de twee lolbroeken. De ooit door KLM gevoerde campagne Be a hero, fly CO2 Zero indachtig, moest het aanwezige publiek gissen in welke mate het gebruik van duurzame brandstof is toegenomen: met 3%, 25%, óf verdubbeld. Menig rood lampje flitste aan. Dat was gekoppeld aan 3%. Mis poes! Het moest blauw zijn, behorend bij verdubbeld, ergo, van 1/2% naar 1%.

Na de constatering dat ze je extra laten betalen voor ‘die groene dingen’, verscheen Emma Heesters ten tonele met een compilatie op haar liedje Waar gaan we heen. Dankzij deze vertoning werd de kijker getrakteerd op fraaie vliegtuigbeelden. Ik denk niet dat dit bedoeld was om van te genieten. Intussen zong Heesters dolenthousiast dat we naar de zeespiegelstijging gaan. Weet je wat ik me in alle ernst afvraag? Hoeveel van die tweemiljoen kijkers al een vlucht hebben geboekt. Onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) wijst uit dat het vliegtuig onverminderd het meest gekozen vervoersmiddel is voor de eerstvolgende vakantie in Europa. Hoeveel spijtoptanten zullen er zijn na die angst zaaiende stemmingmakerij? En zo die er zijn, wat gaan die dan met hun ticket doen? Verscheuren? Verkopen? Wat een dilemma’s nu toch!

Zoals altijd kwam de uitzending ten einde met de vraag aan de alwetende: ‘Als er één ding zou moeten gebeuren, wat zou dat dan zijn?’ Oeps, met je vliegticket opgeslagen in je smartphone zal je dan maar iets moeten zeggen als: ‘Dat de vrouw die bij Schiphol woont zonder herrie in de tuin kan vertoeven.’ Jongens, dat is toch dat liedje? Helaas, het zangduo Jenny Arean & Frans Halsema valt niet meer aan te kondigen, dus zeg ik het maar zo: Vluchten kan niet meer.

Ach, wie denkt, zittend in een vliegtuig op weg naar een zakelijke of zonnige bestemming, nog aan Winnie? Die arme Winnie, die zodra ze te bedde gaat met haar ene oor op het kussen gaat liggen en een vinger in het andere stopt om het vliegtuiggeluid buiten te sluiten. Dankzij het cabaretduo kan zij zich nu af- én opsluiten in haar geluidsdichte vluchthuisje. Heel gezellig daar, met een wijntje, druiven en boeken. En heerlijk zitten daar, op een heuse vliegtuigstoel. Helaas, liggen is er niet bij. Laat staan rustig liggen en inslapen. In plaats van schaapjes telt Winnie de nachtvluchten. Reken dus maar, rustig worden daar in Assendelft gaat van haar kant niet lukken.

© KLM

Dat de ‘lobby-oma’ die wil ‘opkomen voor de leefomgeving van haar kleinkinderen’ niet de enige is die last van ‘vliegtuigherrie’ ondervindt, blijkt onder meer uit de klachten die binnenkomen bij Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). Daarbij wordt inzichtelijk dat een klein aantal personen verantwoordelijk is voor het grootste deel van de overlastmeldingen. Maar dat gaat er bij SchipholWatch niet in. ‘Welbewust en op kwaadaardige wijze wordt de overlast gebagatelliseerd die door honderdduizenden bewoners in de regio wordt ervaren’, luidt daar de conclusie op basis van cijfers op hun eigen meldingssite vliegherrie.nl, uithalend naar de bevindingen van de inmiddels gepensioneerde KLM-vlieger Benno Baksteen.

Dat lawaai en vieze lucht ongezond zijn lijdt geen twijfel. En dat geldt niet alleen voor Schiphol-klagers. Voor luchtvaartfans die enthousiast worden van het geluid van een Boeing 747 en die de geur van kerosinedampen bestempelen als vliegtuig-eau-de-cologne, is het eveneens ongezond. Dat zij zich er niet aan ergeren is natuurlijk goed. Want geen stress. Dat hoort bij een gezonde bloeddruk.

Nog even terug naar Van der Laan & Woe. Het cabaretstel bracht minister Van der Wal in beeld met één van haar eerdere uitspraken, namelijk dat de Kamer bij keuzes tussen economie en natuur kiest voor economische activiteiten. Waar ik nu zo benieuwd naar ben? Waarvoor de meeste Nederlanders kiezen bij een keuze tussen óf krimp vliegverkeer óf een definitief vaarwel tegen hun eigen vliegvakanties. Waarom ik daar zo benieuwd naar ben? Omdat vliegvakanties, naar blijkt, razend populair zijn.

© Jeroen Stroes Aviation Photography
© Corendon
© Jeroen Stroes Aviation Photography

Binnenkort zijn er weer verkiezingen. Behalve dat in Amsterdam voor het Europees Parlement kan worden gestemd, vindt er ook een referendum Groenstructuur plaats. Hoogste tijd ook voor een referendum over de wel of niet ervaren vlieghinder, of Schiphol wel of niet moet krimpen. En dat niet alleen in mijn woonplaats waarin bij monde van wethouder Hester van Buren (verantwoordelijk voor de luchthaven) tot een activistische opstelling werd besloten als (minderheids)aandeelhouder van Schiphol.
Laat maar duidelijk worden wat het volk wil.

Dat actie de wil kan doen kantelen is de inzet van groepen als SchipholWatch en Extintion Rebellion. In navolging van Arjen Lubach bekenden Niels van der Laan & Jeroen Woe kleur. Alhoewel die eerste in zijn eerstvolgende uitzending na zijn pleidooi voor krimp van Schiphol, ineens betoogde dat Nederland op het punt staat een aantal gigantische fouten te maken. Omdat het gunstige vestigingsklimaat in ons landje aan het veranderen is. Als voordelen voor bedrijven om zich hier te vestigen noemde hij onder meer de goede infrastructuur, met verwijzing naar Schiphol, jawel. Toch een kleine hint naar bezint eer ge krimpt? Het zou zomaar kunnen.

Weet je wat ik me ook nog afvraag? Wat Winnie nu met haar geluidsdichte vluchthuisje gaat doen. Gaat ze het uitbouwen zodat ze er kan slapen zonder een vinger in haar oor? Of doet ze het af als een leuke publiciteitsstunt en laat ze het slopen? Zo heeft ze er een probleem bij. Ja, die mogelijkheid is wel degelijk aanwezig.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Airbus Boeing KLM Lieneke Schiphol Vliegtuiglawaai
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Lieneke Koornstra
  • Website

Redacteur. Haar passie voor schrijven en luchtvaart wist Lieneke te combineren als tekstschrijver en eindredacteur van de Farewell-boekenserie over de door KLM uitgefaseerde MD-11, Fokker F70 en Boeing 747. Haar publicaties over allerlei onderwerpen zijn zowel te vinden in diverse kranten en tijdschriften als op haar eigen website Supervisionair.

Gerelateerde Artikelen

Presidentiële Boeing in de aanbieding

11/07/2025Redactie

Wat zijn de meest afgelegen luchthavens ter wereld?

11/07/2025Redactie

Austrian Airlines zegt samenwerking met Embraer op

10/07/2025Redactie
Recent

Presidentiële Boeing in de aanbieding

11/07/2025

Wat zijn de meest afgelegen luchthavens ter wereld?

11/07/2025

Austrian Airlines zegt samenwerking met Embraer op

10/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?