KLM zal naar verwachting gevolgen ondervinden als dagelijks tussen 13:00 en 15:00 uur op twee landingsbanen op Schiphol niet geland en opgestegen mag worden.
Met de nieuwe plannen van het demissionaire kabinet die in 2025 zouden moeten ingaan, ligt een dagelijkse sluiting van de twee meest gebruikte landingsbanen in dat tijdslot op de loer om omwonenden meer rust te geven. Voor KLM zou die korte break een mokerslag kunnen zijn. Bronnen laten weten dat door de tijdelijke sluiting zeven tot veertien procent van de vluchten geen doorgang kan vinden.
Minder goede aansluitingen
Met Schiphol als hubfunctie sluit KLM vandaag de dag Europese vluchten aan op intercontinentale. Die laatste vangen dagelijks merendeel tussen 15:00 en 16:00 uur aan. Met de korte sluiting wordt die aansluiting belemmerd. ‘Het wordt een bloedbad, omdat andere concurrerende luchthavens wel gewoon doordraaien. Daar trekt het verkeer dan naartoe omdat de overstap dan sneller is’, aldus luchtvaartexpert Etienne van Zuijlen in gesprek met De Telegraaf. Andere luchthavens die kunnen gaan concurreren zijn onder meer Frankfurt en Parijs Charles de Gaulle. ‘Het is voor KLM een drama, dit is een pure aanval op de hub’, zegt een ingewijde.
Opnieuw consequenties
Daarnaast betekent de sluiting van twee landingsbanen dat minder vluchten kunnen plaatsvinden met als gevolg dat luchtvaartmaatschappijen benadeeld kunnen worden. ‘Dat kan mogelijk weer tot problemen met de VS leiden, omdat hun luchtvaartmaatschappijen beperkt worden. Net zoals dit vorig jaar al speelde’, zegt luchtvaartjurist Pablo de Leon waarmee hij erop doelt dat JetBlue zich eerder verzette tegen de voorgenomen krimp van Schiphol, omdat zij hierdoor haar slots op de luchthaven zou kwijtraken.