Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in?

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025
  • Achtergrond

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Maatschappijen»KLM ziet probleem met 747: ‘Niet als broodje kroket’
NL Maatschappijen

KLM ziet probleem met 747: ‘Niet als broodje kroket’

RedactieDoor Redactie05/06/2024Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Jeroen Stroes Aviation Photography
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Marjan Rintel, topman van KLM, verwacht moeilijkheden met de Boeing 747 als de afgekondigde maatregelen van Schiphol in 2025 doorgang vinden.

Een van de maatregelen die Mark Harbers, demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat, vanaf dat jaar wil introduceren is dat vliegtuigen die veel geluid produceren dagelijks tussen 23:00 en 7:00 uur op Schiphol niet mogen vertrekken of landen. KLM heeft de afgelopen jaren haar vloot verduurzaamd door bijvoorbeeld het 747-passagiersvliegtuig uit te faseren, en de Dreamliners naar Amsterdam te halen. Tevens vervangt de luchtvaartmaatschappij komende jaren samen met dochteronderneming Transavia de 737NG-vloot door de A320/A321neo-familie. Trans ontving eind vorig jaar reeds haar eerste.

Moeilijkheden vrachtoperaties

Desondanks beschikt KLM nog steeds over enkele vliegtuigen die relatief veel geluid produceren. Door de maatregelen zal het 747-vrachttoestel de dupe worden. ‘Ik kan niet de winkel eerst een jaar dichtdoen. We krijgen de nieuwe vrachttoestellen in 2026. Een nieuw vliegtuig heeft een levertijd, het is niet als een broodje kroket uit de muur trekken’, aldus Rintel in gesprek tijdens IATA’s Annual General Meeting in Dubai (Verenigde Arabische Emiraten), waar de De Telegraaf bij was.

Tussentijd

Daarmee doelt ze op het feit dat de nieuwe vrachtvliegtuigen, de A350’s, pas vanaf 2026 geleverd worden. Dat toestel is de helft stiller dan de 747 en stoot daarnaast veertig procent minder CO2 uit. Tot die tijd kunnen de maatregelen de vrachtoperaties van KLM belemmeren. ‘Het is niet proportioneel. Iedereen kent het leverschema van onze nieuwe vrachtvliegtuigen. Dat hebben we aangegeven en dat weten ze in Den Haag’, moppert de topvrouw van de luchtvaartmaatschappij.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
747 A350 KLM Marjan Rintel Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in?

15/06/2025Redactie

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025Redactie

Israëlische airlines stellen vloot veilig

14/06/2025Redactie
Recent

ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in?

15/06/2025

Is het einde van goedkope vliegtickets gekomen?

15/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025
Populair

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025

Airbus daagt Boeing uit met supersized A350

12/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?